2 618 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Vattenfilter bevattning från damm?
Hej. Det händer mycket på bevattningsfronten när det gäller tekniken. Vad har ni där ute för tips på pålitligt filter för att filtrera vatten som pumpas från damm som skall användas till bevattning?
I första hand hade man önskat ett robust filter utan förbrukningsdelar som mer är att spola rent när det börjar sätta igen.
Vi kör en jetpump nere vid dammen och pumpar sedan vattnet i en PEM 40 mm ca 100 m till bevattningsområdet. Önskvärt är väl att ha filtret i övergången mellan PEM pumpslangen till bevattningsgrejerna så att man slipper gå hela vägen ner till dammen (ca 100 m) för att kontrollera filtret.
I första hand hade man önskat ett robust filter utan förbrukningsdelar som mer är att spola rent när det börjar sätta igen.
Vi kör en jetpump nere vid dammen och pumpar sedan vattnet i en PEM 40 mm ca 100 m till bevattningsområdet. Önskvärt är väl att ha filtret i övergången mellan PEM pumpslangen till bevattningsgrejerna så att man slipper gå hela vägen ner till dammen (ca 100 m) för att kontrollera filtret.
Jag är inte i branchen, men du får specificera lite mer för att någon ska kunna gissa bättre.
Varför filter ? Är det för att skona pumpen, inte smutsa ner ledningarna eller för att minska risken att några bevattningsmunstycken kleggar igen ?
Hur stort är flödet normalt? Det varierar ju stort mellan en åker, ett litet grönsaksland eller bara ett kryddland.
Vilket tryck används?
Hur stort totalt flöde räknar du med innan det är dags för filterrengöring ?
Varför filter ? Är det för att skona pumpen, inte smutsa ner ledningarna eller för att minska risken att några bevattningsmunstycken kleggar igen ?
Hur stort är flödet normalt? Det varierar ju stort mellan en åker, ett litet grönsaksland eller bara ett kryddland.
Vilket tryck används?
Hur stort totalt flöde räknar du med innan det är dags för filterrengöring ?
Tack för att du flaggar för att jag behöver förtydliga mig lite.
Det rör sig i första hand om att se till att inte bevattningsmunstycken kleggar igen. Det finns ju givetvis en sil i sugslangen. Vi riggar bevattning över lite olika grönsaksland och växthus med diverse droppbevattning, fuktslang, uppumpning till två IBC-tankar. I dagsläget har vi enklaste biltema-pumpen. Detta för att testa och se vilket flöde vi kan få till då det trots allt är över 100 m och ett par meters stigning. Den pumpen har ju (maxflöde 3,6 m3/h (60 l/min) men om saker och ting fungerar väl kan det bli tal om att skaffa en aningen mer robust och lite kraftfullare pump.
Det rör sig i första hand om att se till att inte bevattningsmunstycken kleggar igen. Det finns ju givetvis en sil i sugslangen. Vi riggar bevattning över lite olika grönsaksland och växthus med diverse droppbevattning, fuktslang, uppumpning till två IBC-tankar. I dagsläget har vi enklaste biltema-pumpen. Detta för att testa och se vilket flöde vi kan få till då det trots allt är över 100 m och ett par meters stigning. Den pumpen har ju (maxflöde 3,6 m3/h (60 l/min) men om saker och ting fungerar väl kan det bli tal om att skaffa en aningen mer robust och lite kraftfullare pump.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Jag köpte ett tvättbart filter för att slippa rensa spridarna och få ett fast ställe att rengöra på.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/
https://www.clasohlson.com/se/Filterpatroner-för-vattenrening-Atlas-Filtri/p/40-9531

https://www.jula.se/catalog/bygg-oc.../vattenrenare-och-filter/vattenfilter-438008/
https://www.clasohlson.com/se/Filterpatroner-för-vattenrening-Atlas-Filtri/p/40-9531
Jag använder liknande typ som ovan ( det stora), men med ett finmaskigt nylonnät, som kan spolas av.
Fördelarna ser jag främst som att man ser när det är dags att rengöra. Enkelt - bara att stänga ventilen före och eventuellt ventil efter (om den finns)- öppna nålventilen på toppen för tryckutjämning och sedan skruva av filtret och rengöra. Går lika fort, som att använda det andra smutsfiltret du länkade till. En fördel med det stora är också att det troligen är lättare att hålla tätt efter många rengöringar och att det ryms mycket mer skräp innan det behöver rengöras.
Nackdel är väl möjligen utrymmet den tar ?
Fördelarna ser jag främst som att man ser när det är dags att rengöra. Enkelt - bara att stänga ventilen före och eventuellt ventil efter (om den finns)- öppna nålventilen på toppen för tryckutjämning och sedan skruva av filtret och rengöra. Går lika fort, som att använda det andra smutsfiltret du länkade till. En fördel med det stora är också att det troligen är lättare att hålla tätt efter många rengöringar och att det ryms mycket mer skräp innan det behöver rengöras.
Nackdel är väl möjligen utrymmet den tar ?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Det länkade smutsfiltret är väl främst tänk för värmeinstallationer för att fånga upp en mindre mängd partiklar. Stor risk för att det täpps igen snabbt om du har mycket skit i vattnet.
För att påverka trycket så lite som möjligt, vart i kedjan bör filtret placeras? Efter pump? Innan pump i slutet av sugledningen? Eller i slutet av tryckledningen? Har den nu 100 m från pumpen alltså i slutet av tryckledningen och tappade tyvärr lite bra tryck genom filtret.
Klicka här för att svara