Hej! Jag håller på och renoverar ett 60-talshus, och avloppet är gamla gjutjärnsrör. Huset har källare, och från köket går avlopp ner genom golvet till ett rör längs källarvägg ner till bottenplatta. Jag hade en tanke om att försöka uppdatera detta lite utan att behöva bila upp bjälklaget som är av betong. (I bottenplattan kommer rören relinas.)
Det mesta är redan bortsågat och det som är kvar i nuläget är en stump ner ur källartak, och en bit som sticker upp i köket. (Gammalt massivt vattenlås är borttaget.) Anledningen att jag "förberett" så är att reliningkillen föreslog att skarva på ett nytt rör längs källarväggen och bara relina snutten som faktiskt går genom betongen.
Men, så funderade jag nu på om man inte borde kunna dra ett nytt rör inuti järnröret? Det är typ 75 och om jag förstått rätt duger 50 till köksavlopp och det borde kunna få plats inuti. Ett problem är dock att det inte går spikrakt ner genom betongen utan har en krökning för att komma ut lite från väggen på ovansidan. Har sett att det finns flexibla slangar, vet inte säkert om det går att få igenom men om vi antar att det går, vore det galenskap av nån anledning? Vet inte riktigt vad för krav som finns på genomföringar.
Eller nån som har nån helt annan idé?
Det mesta är redan bortsågat och det som är kvar i nuläget är en stump ner ur källartak, och en bit som sticker upp i köket. (Gammalt massivt vattenlås är borttaget.) Anledningen att jag "förberett" så är att reliningkillen föreslog att skarva på ett nytt rör längs källarväggen och bara relina snutten som faktiskt går genom betongen.
Men, så funderade jag nu på om man inte borde kunna dra ett nytt rör inuti järnröret? Det är typ 75 och om jag förstått rätt duger 50 till köksavlopp och det borde kunna få plats inuti. Ett problem är dock att det inte går spikrakt ner genom betongen utan har en krökning för att komma ut lite från väggen på ovansidan. Har sett att det finns flexibla slangar, vet inte säkert om det går att få igenom men om vi antar att det går, vore det galenskap av nån anledning? Vet inte riktigt vad för krav som finns på genomföringar.
Eller nån som har nån helt annan idé?
Tack för tipset! Verkar dock som PEM inte gillar varmvatten? (Vilket iofs också låter som det stämmer om den mjuknar av hårtorken.) Vill ju inte gärna att kopplingar släpper om man spolar varmt i diskhon.J jonaserik skrev:
Så varmt blir det inte och det är fritt fall från hoarna, inget tryck bara fall ut så det ska gå bra. Hårtorken värmer med än lite VV och det är kort tid som PEM exponeras för VV, inner inte bli speciellt mjuk så det gör något, , du diskar väl inte i 72 C gradig VV i 20 minuter.
Klicka här för att svara