Ett lock/avslut har försvunnit till detta avloppsrör (se foto) under diskbänken i tvättstugan. Jag har varit på Bauhaus och frågat om råd, men de hade inte delen som jag söker. Någon som vet vad delen heter, eller har tips om var jag kan köpa delen?

Min gissning är att det tidigare locket har ramlat av av sig självt och att någon hittat den och kastat den i sopen. För locket går inte att hitta tyvärr.

Diameter: 37 mm

Hand håller ett vitt avloppsrör med saknad del markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsrör under diskbänk med saknat lock, rosa disktrasa hänger på röret, diameter 37 mm.
Skapa konto

Claes Sörmland
Man kan ju hoppas att det är standard rörgänga (ser ut så!). I så fall är det troligen G25 (den som förr hette 1 tums) som vid yttergänga är 34 mm i diameter. (Ett alternativ skulle kunna vara G32 som då ska vara 42 mm i diameter.)

Testa att köpa hem denna:

https://www.vvsobygg.se/sortiment/v...or/purus-51173-lockmutter-g25-vit-131230.html

Kostar mest lite frakt att testa. Är gängans avslutning plan så att den kan täta mot en packning? Annars är nog tanken att det ska sitta en klämkoppling i plast där.

Redigerat:
På innergänga är det 34 mm. Men jag klickar hem den som du länkade till och testar. Tack!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ja, det är raka gängor.

En fråga till. Kan jag byta ut hela delen som syns på fotot ovan till en ny del som endast har en förgrening? Dvs utan den lilla utmynningen. Alltså: totalt tre utmynningar istället för fyra som jag har idag. Vad skall jag då söka på för att hitta något sådant? Känns som om det borde vara något som alla butiker har, men jag har sökt hos Bauhaus, Byggmax, Biltema - men hittar inte något liknande där gängorna är på utsidan.

Jag behöver lite hjälp. Jag hittade ett helt nytt set som jag tror passar. MEN - det konstiga är att detta set ser ut att ha en likadan liten utgång UTAN LOCK. Det verkar som om det inte skall vara något lock på den sidan? VARFÖR? Jag förstår inte. Kan någon vänlig människa förklara för mig hur tanken är med konstruktionen.

Så här ser det nya setet ut. Jag har ringat in delen som saknar lock.

Sifon till handfat med ringad del som saknar lock.
Skapa konto

K kia2 skrev:
Jag behöver lite hjälp. Jag hittade ett helt nytt set som jag tror passar. MEN - det konstiga är att detta set ser ut att ha en likadan liten utgång UTAN LOCK. Det verkar som om det inte skall vara något lock på den sidan? VARFÖR? Jag förstår inte. Kan någon vänlig människa förklara för mig hur tanken är med konstruktionen.

Så här ser det nya setet ut. Jag har ringat in delen som saknar lock.

[bild]
Det är en valfri ingång. Man knackar hål där om man behöver använda den.
Inte lika lätt att ångra sig sen.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är en valfri ingång. Man knackar hål där om man behöver använda den.
Inte lika lätt att ångra sig sen.
Då förstår jag. Jag tänkte att det kanske var lufttillförsel, men jag har rengjort alla befintliga rör och det kommer ändå ut vatten ur det lilla hålet.

En fråga till. Idag har jag inte något vattenlås eftersom jag har golvbrunn. Är det dumt att köpa ett set som innehåller vattenlås? Jag hittar nämligen inte något motsvarande set som det jag som säljs utan vattenlås.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.