Vi flyttade in i ett hus för ett år sedan, och det finns tillgång till grundvatten på tomten i form av vattenbärande sandlager. Vattnet är brunfärgat så någon typ av partiklar är det iaf. och sen är det väl sand i botten.

Här handlar det om ett nedtryckt rör i marken som dessutom inte har så stor diameter, det är precis så att man kan pressa ner en normal vattenslang.
Med huset följde även en gammal pump som jag dock inte lyckats få igång att pumpa, men den låter som faen iaf så den måste bytas ut.
Pumpen anslöts direkt på slangen, och då det knappt går att få ner en slang i röret så kan jag förstå tanken.
Ett smalt rör sticker ut från marken bredvid en stolpe, omgivet av gräsmatta, med fokus på möjlig vattenanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av hand som håller en mätsticka mot ett svart rör med klämma i gräsbevuxen mark.
Skapa konto
Gammal brun- och blåfärgad pump ansluten till rör och slangar vid sidan av ett trähus, tecken på användning och slitage.
Skapa konto

Det jag är ute efter är en enklare och billigare pump för att kunna vattna gräsmattan på torra sommrar.
Skulle gärna vilja att jag kan sätta pumpen på timer så att den kan starta tidigt på morgonen innan jag själv tar mig upp.

Men jag har förstås funderingar.
Hur billig pump är ok.
Kan vattnet skada pumpen (får man upp sand så långt, kan partiklarna göra skada)
Bör man i så fall sätta ett filter på inflödet.
Kan plocka delar från den gamla pumpen, och tror att det sitter en backventil på inloppet som jag ska kolla in i helgen.

Hoppas ni kan komma med förslag på pumpar och utrustning som passar ändamålet och är så pass biliig lösning det går med tanke på hur lite jag ändå kommer att använda utrustningen

Tack för hjälpen
//Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.