1 099 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Varmvatten till fritidshus med gemensam brunn?
Hej!
Är det någon som kan tipsa om vad som behövs eller hänvisa till en guide / tråd för varmvatten till sommarstuga med gemensam brunn?
jag tänkte sätta en varmvattenberedare under huset och ansluta till en blandare utomhus för disk och dusch.
vatten kommer från samfällghetens brunn, har ibland lite brun fällning och något varierat tryck.
Behövs något mer än bara en varmvattenberedare, tex något filter eller något för att hålla ett visst tryck?
Med vänlig hälsning,
Calle
Är det någon som kan tipsa om vad som behövs eller hänvisa till en guide / tråd för varmvatten till sommarstuga med gemensam brunn?
jag tänkte sätta en varmvattenberedare under huset och ansluta till en blandare utomhus för disk och dusch.
vatten kommer från samfällghetens brunn, har ibland lite brun fällning och något varierat tryck.
Behövs något mer än bara en varmvattenberedare, tex något filter eller något för att hålla ett visst tryck?
Med vänlig hälsning,
Calle
Hela installationen av VVB och annan utrustning under krypgrunden skulle inte följa dagens normer för att bli korrekt utfört för att vara försäkringsmässigt.
Men om du fortfarande ska göra detta så skulle jag börja det hela med en backventil. Sen bygga på resterande installation.
Men om du fortfarande ska göra detta så skulle jag börja det hela med en backventil. Sen bygga på resterande installation.
Tack för svar!Krilleman skrev:
Det går att ställa varmvattenberedare utomhus om det är olämpligt att ha den i krypgrunden.
Om jag förstår dig rätt så behövs ingen tryckvattenbehållare (hydrofor/ -press) eller något filter?
Beror helt på vattnet om filter brhövs. Är det inte bättre att gå ihop alla som nyttjar brunnen och ha en bra hydropress och ett björnfilter där så alla kan dra nytta av det.
Klicka här för att svara