Helt klart lär en sig av problem som dyker upp! Dock hade jag hoppats att historien om pumphuset hade pausat's här.. dock var så inte fallet.

Vi käkade lunch ute idag, efter ett tag hörde vi något plaskande som lät lite konstigt från pumphusets riktning. Vid en snabb titt ner i pumphuset står det 15cm vatten på golvet, och det flödar in mer i en rörgenomförning mellan mellanbrunnen och pumphuset i takhöjd där sladdarna för päronen kommer in. Suck. Propparna urplockade inomhus för att få stop på djupvattenpumpen som då verkar ha gått hela natten kanske? och fyllt upp de, kanske 6m3 som mellanbrunnan rymmer.. (vild gissning). Det finns ett par utgångar i marken i golvnivå där gamla pem slangar löper ut så förhoppningsvis löser sig vattnet på golvet av sig självt, sedan får vi väl vattna bort en hel del innan jag kan titta närmare på päronen som för tillfället är under vatten nivån med 50cm.

(Pump) huset som gud glömde... ;)

Ursäkta ironin :heart:

Äsch då, barnen ville ju ha pool... nya tag ikväll! :cool:

Pumphusets vattenansamling sipprade ut på några timmar och vattenspridaren fick gå för att sänka mallanbrunnens vattennivå. Ett par kubik senare tittade jag närmare på päronen. I mellanbrunnen finns då en uppsättning med två päron som verkar styra djupvattenbrunnen, ett päron för på och ett för av på olika nivåer i brunnen. Utöver det finns det ett päron till som styr möjlighet för jetpumpen att starta.

Möjligtvis var det så att de hade trasslat sig på något sätt så att de inte kunde bryta när vattennivån ändrades. I brunnen sitter utloppsröret från djupvattenbrunnen ganska högt så att vattnet plaskar ner ganska ordentligt ner i mellanbrunnen när det pumpas upp. Det är enligt grannen ett sätt att hantera en viss radonhalt som tydligen finns. Som tidigare nämnt användes brunnen förr för dricksvatten men inte sedan 8 år tillbaka då vi numer har kommunalt vatten.

Päronen hade viss beläggning som var ganska hård, nästan som ett litet knaprigt skal. Kalkavlagringar? Vattnet här är ganska hårt och brunnsvattnet gick då genom ett avhärdningsfilter av modell XXL. Vi låter det kommunala vattnet gå genom filtret i dagsläget för att även det är lite åt det hårda hållet, skönt att slippa avlagringar på disk etc. När det ger upp ersätter vi med något som inte är avsett för att driva hela byn..

När brunnen användes som dricksvatten gjorde de rent i den regelbundet, tömde och skrubbade antar jag.. men det är inte gjort på 8 år nu.. nödvändigt för bevattning? Gör det någon nytta att ta upp och lägga päronen i ett vinäger-bad för att bli kvitt dess beläggning kanske?

Nytt problem, samma pumphus.

Första semesterdagen igår och vattenspridaren gick felfritt, barnen lekte med vatten etc. Idag händer inget alls, jag anade misstanke när vattenspridaren hade slutat själv igår kväll.

Vid kontroll så hade en 16A propp gått i det säkringsskåp inne som täcker pumphuset. Även en 10A i pumphuset hade gått och den tillhörde djupvattenpumpen.

Jag misstänker att hydroforpumpen inte går pga låg vattennivå i mellanbrunnen, lyckades dock inte få den att starta själv genom att vända på dess päron från mellanbrunnen.

Tog upp och tittade på alla päronen, två av samma modell har en invändig vikt som flyttar på sig när de vända. Den tredje har inte någon sådan tydlig vikt, men det låter som det skvalpar lite där inne om en skakar lite hårt.

Till frågan, hur mäter jag ett pärons funktion på bästa sätt?

Det är nog 3 st ledare till päronen. Inte säker på vad du har, men svart kan det vara som är gemensam och då är det kontakt på en när den hänger och den andra när den är vikt uppåt. Du får prova vilken som kan vara gemensam.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.