Vårt hus hade tidigare enskilt avlopp i form av trekammarbrunn, filterbrunn och pumpbrunn. Anläggningen togs ur bruk på mitten av 90-talet när kommunalt vatten och avlopp drogs in. Avloppet kopplades om, brunnarna fylldes delvis med gamla stenplattor och locken täcktes över.
Givet att det blir allt vanliga mer torka och bevattningsförbud så har tanken slagit mig att konvertera denna anläggning till ett vattenmagasin. Totalt handlar det om trekammarbrunnen som är ca 1.5 meter i diameter och kanske 1.5-2 meter djup. En filterbrunn som delvis är fylld med 4-8 sten samt en pumpbrunn som delvis är fylld med plattor och skit. De två sistnämnda brunnarna är ca en meter i diameter och 3-4 meter djupa. Så gissningsvis ligger totalvolymen runt 10 kubik. Det räcker ju definitivt inte för att vattna en gräsmatta, men mer än nog för odlingar.
Samtliga brunnar är i betong (filterbrunn och pumpbrunn är vanliga "betongringar" av allt att döma (1000x600 eller 1200x600). Anläggningen byggdes samtidigt som huset, 1980.
Några problem och funderingar som jag har:
Givet djupet på brunnarna, finns det risk att de flyter upp av omgivande grundvatten, trots att de är gjorda i betong? Min spontana tanke är att de inte ska kunna göra det då betongringarnas vikt överstiger vikten av en cylinder vatten med motsvarande diameter. Men kan det finnas andra fenomen som spelar in här?
Åldern på brunnarna, de är som sagt från 1980, d.v.s en bit över 40 år. Inga tecken på erosion eller armering som syns. Vad jag kan läsa så har moderna betongrör en livslängd på minst 100år. Kan jag anta likvärdig livslängd på rör från 80-talet?
Är detta ett galet projekt?
Kanske ska tilläggas att brunnarna ligger ca 2-3 meter från huset (platta på mark).