36 895 läst ·
25 svar
37k läst
25 svar
Får inte pumpen till att suga...
Sida 1 av 2
Har nu lagt 10h på att försöka köra med den gammla sugledningen som fungerat sedan -64 medans jag gräver och fixar för en ny. Se tråd http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/122521-frostrisk-sugledning-vatten.html
Har fungerat precis som allt står idag med skillnaden att det nu går en penslang med ny bottenventil kopplad på den gammla ledningen där den kommer in i brunnen.
Har fyllt pumphuset 50ggr utan resultat, har fyllt hela sugledningen manuellt. trycket ökar med det vattnet jag fyller på sen suger den ingenting/luft igen.
Blir knäpp på detta...fattar igenting.
/Da´nso
Har fungerat precis som allt står idag med skillnaden att det nu går en penslang med ny bottenventil kopplad på den gammla ledningen där den kommer in i brunnen.
Har fyllt pumphuset 50ggr utan resultat, har fyllt hela sugledningen manuellt. trycket ökar med det vattnet jag fyller på sen suger den ingenting/luft igen.
Blir knäpp på detta...fattar igenting.
/Da´nso
Vattennivån sjunker inte, pumpen är väl ca:1år gammal (rinkabyrörskvalitet).
Kan det vara så oturligt att pumpen gett upp i samband med detta. Men kör jag pumpen så trycker den i en del av vattnet från sugledningen i hydroforen, men sugledningen blir "luftfylld" igen. Då borde pumpen fungera tycker jag.
Är så trött på detta nu så jag kör och köper mera slang och kör med länspumpen i brunnen, får väl magasinera vatten sen till vintern
/Danso
Kan det vara så oturligt att pumpen gett upp i samband med detta. Men kör jag pumpen så trycker den i en del av vattnet från sugledningen i hydroforen, men sugledningen blir "luftfylld" igen. Då borde pumpen fungera tycker jag.
Är så trött på detta nu så jag kör och köper mera slang och kör med länspumpen i brunnen, får väl magasinera vatten sen till vintern
/Danso
Öppnar backventilen?
Hur länge låter du pumpen gå innan du konstaterar att den inte suger upp "nytt" vatten? Jag tar vatten från en sjö på somrarna genom en ganska lång sugslang, och vissa år tar det väldigt lång tid innan pumpen "suger tag"... kan vara värt att låta den gå ett tag mao
Hur länge låter du pumpen gå innan du konstaterar att den inte suger upp "nytt" vatten? Jag tar vatten från en sjö på somrarna genom en ganska lång sugslang, och vissa år tar det väldigt lång tid innan pumpen "suger tag"... kan vara värt att låta den gå ett tag mao
Ger upp nu och ringer brunnsborrning.
Pumpen går på rätt håll, har provat en starkare pump också nu.
Provat den gammla back/bottenventilen.
Provat fylla sugledningen bakvägen.
Allt är exakt samma som tidigare utom att en Pem 32 går ned i brunnen istället för ett rostigt rör.
Förstår ingenting
Pumpen går på rätt håll, har provat en starkare pump också nu.
Provat den gammla back/bottenventilen.
Provat fylla sugledningen bakvägen.
Allt är exakt samma som tidigare utom att en Pem 32 går ned i brunnen istället för ett rostigt rör.
Förstår ingenting
Ok, nu rullar det medans jag gräver.
Bytte en lite läckande säkerhetsventil (6bar).
Bytte bottenventilen till en storlek mindre, Biltemas (samma fabrikat som Rinkabyrör)
Kapade slangen ned i brunnen 40cm samt bytte böjen där slangen går ner till en T-koppling så hela sugledningen in i huset kunde fyllas den vägen.
Kör nu med en Italiensk pump på 1250 Watt, mera krut i denna än en 2hk Jet. Plus att den går tyst som en gammal ringpump, inget skrammel.
Kommer nog aldrig mer att köpa en Jetpump, tror iofs. inte att kvaliteten är den samma med denna. Men den är tyst och snygg, rostfritt pumphus svarta galvlar/fot. Fick den väldigt billig från ett restparti, har ju alltid skrammelburken att ta fram när den ger upp.
/Danso
Bytte en lite läckande säkerhetsventil (6bar).
Bytte bottenventilen till en storlek mindre, Biltemas (samma fabrikat som Rinkabyrör)
Kapade slangen ned i brunnen 40cm samt bytte böjen där slangen går ner till en T-koppling så hela sugledningen in i huset kunde fyllas den vägen.
Kör nu med en Italiensk pump på 1250 Watt, mera krut i denna än en 2hk Jet. Plus att den går tyst som en gammal ringpump, inget skrammel.
Kommer nog aldrig mer att köpa en Jetpump, tror iofs. inte att kvaliteten är den samma med denna. Men den är tyst och snygg, rostfritt pumphus svarta galvlar/fot. Fick den väldigt billig från ett restparti, har ju alltid skrammelburken att ta fram när den ger upp.
/Danso
Verkar förvisso inte vara ditt problem men kanske för nån annan med liknande problem...
Se till att sugslangen verkligen blir helt vattenfylld! Jag blev tvungen att tappa ut min sugslang i somras (ca 60m ner till en sjö) för att byta en kulventil. När jag därefter skulle starta upp vattnet fick jag aldrig upp nåt tryck. Efter ca 6h svärande och felsökande insåg jag att det måste finnas en luftbubbla i sugslangen genom att beräkna hur mycket vatten som bör rymmas (pi*radie*radie*längd). Det skumma var att det verkligen såg ut som att slangen var fylld. Nästa gång jag tömmer slangen skall jag testa om pumpen kan suga upp utan att fylla på vatten. Misstänker att pumpen inte orkar dra just blandingen av luft och vatten.
Fast vad är det man säger - med pumpar förehåller det sig exakt så som med vissa svenskar, man måste hälla nåt i dem för att få nåt ur dem...
Se till att sugslangen verkligen blir helt vattenfylld! Jag blev tvungen att tappa ut min sugslang i somras (ca 60m ner till en sjö) för att byta en kulventil. När jag därefter skulle starta upp vattnet fick jag aldrig upp nåt tryck. Efter ca 6h svärande och felsökande insåg jag att det måste finnas en luftbubbla i sugslangen genom att beräkna hur mycket vatten som bör rymmas (pi*radie*radie*längd). Det skumma var att det verkligen såg ut som att slangen var fylld. Nästa gång jag tömmer slangen skall jag testa om pumpen kan suga upp utan att fylla på vatten. Misstänker att pumpen inte orkar dra just blandingen av luft och vatten.
Fast vad är det man säger - med pumpar förehåller det sig exakt så som med vissa svenskar, man måste hälla nåt i dem för att få nåt ur dem...
Jo, det var nog det som var problemet...Gusen skrev:Verkar förvisso inte vara ditt problem men kanske för nån annan med liknande problem...
Se till att sugslangen verkligen blir helt vattenfylld! Jag blev tvungen att tappa ut min sugslang i somras (ca 60m ner till en sjö) för att byta en kulventil. När jag därefter skulle starta upp vattnet fick jag aldrig upp nåt tryck. Efter ca 6h svärande och felsökande insåg jag att det måste finnas en luftbubbla i sugslangen genom att beräkna hur mycket vatten som bör rymmas (pi*radie*radie*längd). Det skumma var att det verkligen såg ut som att slangen var fylld. Nästa gång jag tömmer slangen skall jag testa om pumpen kan suga upp utan att fylla på vatten. Misstänker att pumpen inte orkar dra just blandingen av luft och vatten.
Fast vad är det man säger - med pumpar förehåller det sig exakt så som med vissa svenskar, man måste hälla nåt i dem för att få nåt ur dem...
Får se hur det blir när jag hinner gräva klart för den nya sugledningen...kommer att sätta en T-koppling istället för en böj vid skarven ned i brunnen. Då får jag möjlighet att fylla upp allt med vatten.
/Danso
Sitter i samma båt.
Efter ett strömavbrott som tömde tanken får jag inte pumpen att suga i sig vatten. Hällt i säkert 2X 20 liter vatten men inte. Gjorde det här för ca 8 -10 år sedan och då gick det bra.
Ska jag ha pumpen gåendes när jag häller i vatten? Ska någon kran inne i huset vara på?
Svinkallt ute och långt att åka och hämta vatten. :x
Efter ett strömavbrott som tömde tanken får jag inte pumpen att suga i sig vatten. Hällt i säkert 2X 20 liter vatten men inte. Gjorde det här för ca 8 -10 år sedan och då gick det bra.
Ska jag ha pumpen gåendes när jag häller i vatten? Ska någon kran inne i huset vara på?
Svinkallt ute och långt att åka och hämta vatten. :x
Har pumpen en avluftning på utloppet ?
Då måste du öppna den så luften inne i själva pumpen åker ut, annars kör du bara runt pumpen i luft hela tiden.
När du fyller på vatten så låt det sjunka någon minut så ev. luft i sugledningen kommer upp.
Då måste du öppna den så luften inne i själva pumpen åker ut, annars kör du bara runt pumpen i luft hela tiden.
När du fyller på vatten så låt det sjunka någon minut så ev. luft i sugledningen kommer upp.
Nej ingen avluftning.
Ska jag låta pumpen vara av när jag häller i vatten? Har testat flera ggr med pumpen på, utan resultat.
Ska jag låta pumpen vara av när jag häller i vatten? Har testat flera ggr med pumpen på, utan resultat.