Jag har inkommande 32 mm PEM som jag vill få ned till 20 mm med hjälp av PRK-koppling, men jag blir tokig på alla olika utvändiga och invändiga dimensioner och blir otroligt osäker på vad jag behöver. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med länkar till exakt vad jag ska ha?

Anledningen är att jag ska vidare till fördelaren i källaren från inkommande rör och jag har 20 mm PEM kvar, men ingen 32 mm.

tommib
Köp mer PEM32. Det är dumt att strypa ner inkommande i onödan och en liten rulle PEM32 kan du få för några hundralappar från de större byggvaruhusen.

Jo, jag tänkte i de banorna också. Men gör det sån skillnad? Det handlar om 3 meter, sen ska allt in i fördelaren som är 15 mm.

tommib
Någon skillnad gör det men jag kan inte säga hur mycket. Jag hade dock inte besvärat mig med en sån grej som man inte gör om sen.

Krilleman
Ska du försminska PRK 32-20 så använd tvåstegsförminskning:

https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-427-tvastegsforminskning-med-tryckskruv-32r-utvx20/

Inget lin & pasta.
Bara "plug and play" !!!

Och glöm inte stödhylsor...
https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-420-kompensationshylsa-pn10-12-20/

För installationsanvisningen ska alltid följas...
https://imihydronic.blob.core.windo...ert_System_Components/Low/PRK_instruction.pdf

(y)(y)(y)(y)

PRK 427 tvåstegsförminskning med tryckskruv 32R utv20 för rörsystem, visas bredvid pris och köpknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bart och 2 till
  • Laddar…
Där ser man, mycket snyggare lösning än den jag föreslog!

Kanon, stort tack.

Jag kanske kan få lite mer hjälp? Jag hade från början tänkt köra LK Pushfit överallt, men har ändrat mig och kommer köra Vatette rakt över i stället. Det är inge stor installation. Ett Attefallshus med dusch, handfat och toalett. Det ska finnas möjlighet att lägga till ett litet kök i framtiden.

Mina funderingar. Den inkommande PEM-slangen ska till fördelaren och VVB. Med hjälp av en T-koppling tänkte jag dela inkommande till en fyrrörsfördelare för kallvatten och till VVB. Från VVB sedan till en trerörsfördelare för varmvatten. Direkt före T-kopplingen tänkte jag ha en ventil för att kunna stänga av vattnet.

Så min okunskap kring rördelar ställer till det lite.
Är det bäst att ha en ventil för allt, eller dela upp det per kall- respektive varmvatten?
Vilka grejer behöver jag för att på bästa sätt gå från 20 mm PEM till en ventil vidare till en T-koppling vidare till fördelare M28 och VVB med dy15?

tommib
Jag körde med LKs Uni Avst fördelare som har en avstänging per avstick på fördelaren. Väldigt praktiskt att kunna stänga av varje tappställe individuellt om något jävlas. Inget behov av ventiler ute i installationen heller.

Utöver det hade jag nog bara haft en huvudkran på inkommande.

Om vi tänker oss att du sätter ventilen först på inkommande så kan du ta en vanlig R20 ventil och sätta en PRK403 20x20R utv på inkommande slang. Ventilen gängas då på PRK-kopplingen. Efter det så är det vanliga rörgängor alt klämringskopplingar.

Du kan också, om du vill köra med löddelar eller så, ta en ventil för 22 Cu och använda en lämplig Vatette plast för att ansluta PEM-slangen direkt till ventilen.

Kolla lite på Rinkabys hemsida så kommer du nog få ihop det. Hinner inte googla upp RSK-nummer just nu.

Jag gjorde det enkelt för mig och åkte förbi Hornbach på lunchen. De hjälpte mig plocka ihop allt till övergången och fördelarna. Det känns som om det behövs en kundvagn med prylar för vad jag tycker är en ganska enkel lösning. Passade på att köpa en VVB också. De har Vatette så det blir finemang. Tyvärr har de inte V6 sortimentet vad jag kunde se, men det tar jag från Rinkaby rör sen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.