Är konfunderad över vår hydrofor. Idag fanns partiklar i dricksglaset trots partikelfilter. Gick genast och tittade och vattennivån är lägre än vanligt,ligger på ca 1/3. Tittade i brunnen och vatten finns. När vi spolar i kranarna så minskar inte nivån på nivåröret men trycket minskar. När vattenpumpen går igång höjs trycket igen, men nivån på röret är fortfarande detsamma??? Kan någon förklara detta? Skulle vilja ha upp vattennivån lite så det inte följer med så mkt skräp. Är van att man ser vattennivån höjas och sänkas på röret?
 
H Hellind skrev:
Är konfunderad över vår hydrofor. Idag fanns partiklar i dricksglaset trots partikelfilter. Gick genast och tittade och vattennivån är lägre än vanligt,ligger på ca 1/3. Tittade i brunnen och vatten finns. När vi spolar i kranarna så minskar inte nivån på nivåröret men trycket minskar. När vattenpumpen går igång höjs trycket igen, men nivån på röret är fortfarande detsamma??? Kan någon förklara detta? Skulle vilja ha upp vattennivån lite så det inte följer med så mkt skräp. Är van att man ser vattennivån höjas och sänkas på röret?
Tag en bild.
Det finns 2 ventiler (kranar) i båda ändar av nivå röret, dom är kanske stängda?
Normalt har man dom stängda för att slippa att nivåröret blir smutsigt på insidan, man öppna bara när man kollar nivån, och stängda vid byte eller rengöra nivåröret.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Ingen har rört nivåröret under alla år vi bott här
 
Om det finns partiklar i vattnet efter filtret är filtret slut eller så lossar partiklarna efter filtret.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Om det finns partiklar i vattnet efter filtret är filtret slut eller så lossar partiklarna efter filtret.
Det låter ju väldigt tråkigt, kan inte vara mkt mer än ett år sedan filtret sattes in, och vi tömmer med jämna mellanrum. Det var i köket det kom partiklar och det är det enda rören som inte är bytt i huset ännu..

Har du någon tanke om varför nivån inte ändras i hydroforen?
 
H Hellind skrev:
Det låter ju väldigt tråkigt, kan inte vara mkt mer än ett år sedan filtret sattes in, och vi tömmer med jämna mellanrum. Det var i köket det kom partiklar och det är det enda rören som inte är bytt i huset ännu..

Har du någon tanke om varför nivån inte ändras i hydroforen?
Nej det är konstig om ventilerna till nivåröret är öppna....

Är nivån på samma ställe som tidigare?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det är konstig om ventilerna till nivåröret är öppna....

Är nivån på samma ställe som tidigare?
Nej, vi brukar hålla den på 2/3, det brukar hellre bli för mkt vatten i den. Nu ligger nivån på 1/3.
 
Troligen är det stopp i nivåröret. Ta bort och gör rent.

Vattennivån ligger inte still i hydroforen om pumpen ger vatten, samt trycket ökar. Det händer inte utan är en synvilla på grund av att nivåröret inte fungerar.
 
Skulle förklara varför det i morse plötsligt är tillbaka på normal nivå!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.