Hej på er!

Jag är mitt uppe i att byta duschblandare här hemma. Har dock stött på patrull gällande blandarfästet. Som bilden nedan visar så är det av denna typen vi har, men jag lyckas inte komma underfund med hur jag ska demontera dessa. Sitter en lekande mutter längst. Ser inget uppenbart, men det är det väl förmodligen för er forummedlemmar.

Allt gott!

• Duschblandarfäste på vägg med synlig lekande mutter och kakel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad blandarfäste i badrum med synlig lekande mutter på kakelvägg.
    Skapa konto
Redigerat:
Varför ska du ta bort dom? Passar dom inte till nya blandaren.

balloo balloo skrev:
Varför ska du ta bort dom? Passar dom inte till nya blandaren.
Tanken är att byta till en svart blandare och skulle såklart då också vilja byta fästena.

Du behöver en speciell nyckel eller en "plåtbit" att stoppa in i röret och vrida om. Ser försök till att rita i din bild med för tunn "penna".
De små "tapparna" inne i röret är de som verktyget/plåten skall gripa tag i.
Rörände med tappar i badrumsvägg, indikerar behov av specialverktyg för justering.
Skapa konto

• Gilla
Emilgustavsson
  • Laddar…
R roli skrev:
Du behöver en speciell nyckel eller en "plåtbit" att stoppa in i röret och vrida om. Ser försök till att rita i din bild med för tunn "penna".
De små "tapparna" inne i röret är de som verktyget/plåten skall gripa tag i.
[bild]
Ah se där! Tack! Är det en nippelnyckel som behövs?

Redigerat:
Vad en sådan nyckel heter har jag ingen aning om men den skall ha en tajt passning i röret så att den får fäste på de upphöjningar som finns inne i röret.

• Gilla
Emilgustavsson
  • Laddar…
Skulle kanske kunna fungera med en kraftig plåtbit som du sticker in i röret och vrider om men hjälp av en skiftnyckel.

Krilleman
Korrekt, nippelnyckel är namnet på verktyget.

En liknande denna tingest använde rörisen när han drog i din anslutning i väggen.

Vilken produkt har du tänkt använda istället?

17578_1_566.jpg

• Gilla
Emilgustavsson
  • Laddar…
Det var ett "härligt" pris på den nyckeln, www.vvsobygg.se skall ha 1030:- för en sådan nyckel.

• Gilla
Emilgustavsson
  • Laddar…
Krilleman
801:- på hemmatema hittar jag vid snabb googling.

• Gilla
Emilgustavsson
  • Laddar…
En tanke som har slagit mig är att istället för att byta anslutningskopplingarna kanske man skulle kunna köpa någon typ av kåpa? Någon som har en idé om sådana finns?

Tänker egentligen något som bara täcker det kromade från anslutningskopplingen.

Jag tror att du behöver ta loss "kopplingen" för att kunna byta kåpa om de finns att köpa lösa. Så det är tveksamt om du vinner något på detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.