Hej!

Behöver lite råd ang hur luftröret till en förbränningstoalett (Cindi family) kan placeras. Då förbränningstoaletten behöver stå i husets centrum undrar jag om man kan låta röret gå ut genom krypvinden som inte används till något. Är det möjligt att göra så istället för att göra hål i taket? Finns risk att lukt stannar kvar eller tar sig in i huset? Risk för fuktskada? Annat som kan vara problematiskt med en sådan lösning?

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Pluddo
  • Laddar…
P Pernilla Strandberg skrev:
Hej!

Behöver lite råd ang hur luftröret till en förbränningstoalett (Cindi family) kan placeras. Då förbränningstoaletten behöver stå i husets centrum undrar jag om man kan låta röret gå ut genom krypvinden som inte används till något. Är det möjligt att göra så istället för att göra hål i taket? Finns risk att lukt stannar kvar eller tar sig in i huset? Risk för fuktskada? Annat som kan vara problematiskt med en sådan lösning?

Tack på förhand!
Lite nyfiken, hur gjorde ni ? Funderar nämligen på samma sak.
 
Menar du att släppa ut förbränningsgaserna på vinden? Eller att röret går genom vinden och ut genom yttervägg?
 
M mlkjhr skrev:
Menar du att släppa ut förbränningsgaserna på vinden? Eller att röret går genom vinden och ut genom yttervägg?
Förmodligen att släppa ut gaserna på vinden, men misstänker att det blir en massa kondens..
 
Låter som en dålig lösning. Dels innehåller gaserna troligen en hel del vattenånga. Dels är det föbränningsgaser som allmänt brukar vara ohälsosamma. Risk för kolmonoxid, eller värre ämnen.
Nu är det väl kanske inte något större luftutbyte mellan vinden och boyta. Men det känns riskabelt.
 
S
@Pluddo funderar du på att låta röret sluta på krypvinden? Det är vansinne. Röken är vid hög belastning av toaletten ibland omfattande och med tydlig lukt - inte fekalie-lukt men ändå tydlig. Tror att en bra jämförelse är du provar att grilla på vinden.

Jag har en förbränningstoalett, Cinderella, sedan ett par år, där utloppsröret går upp längs med ytterväggen, genom takfoten, och slutar sedan upp en dryg meter högre än taket. Hålet genom takfoten ser jag på krypvinden och där har jag inte noterat något problem iaf.

Förbränningstoaletter är lite luriga iom just begränsningarna på utloppsrörets totala längd och hur få krökar som är ok. Jag tror att det är klokt att följa de rekommendationerna.
 
H hempularen skrev:
Låter som en dålig lösning. Dels innehåller gaserna troligen en hel del vattenånga. Dels är det föbränningsgaser som allmänt brukar vara ohälsosamma. Risk för kolmonoxid, eller värre ämnen.
Nu är det väl kanske inte något större luftutbyte mellan vinden och boyta. Men det känns riskabelt.
Då kanske man kan bli av med getingarna på vinden ;-)
 
S fiar4387 skrev:
@Pluddo funderar du på att låta röret sluta på krypvinden? Det är vansinne. Röken är vid hög belastning av toaletten ibland omfattande och med tydlig lukt - inte fekalie-lukt men ändå tydlig. Tror att en bra jämförelse är du provar att grilla på vinden.

Jag har en förbränningstoalett, Cinderella, sedan ett par år, där utloppsröret går upp längs med ytterväggen, genom takfoten, och slutar sedan upp en dryg meter högre än taket. Hålet genom takfoten ser jag på krypvinden och där har jag inte noterat något problem iaf.

Förbränningstoaletter är lite luriga iom just begränsningarna på utloppsrörets totala längd och hur få krökar som är ok. Jag tror att det är klokt att följa de rekommendationerna.

Jo, jag förstår det, har ju en Cinderella där röret går genom vinden och ut över taket ..men röret är för långt, typ 6,50 m, så det var mer ett önsketänkande ;-) jag får nämligen mycket "tjära" i röret :-(
 
P Pluddo skrev:
Jo, jag förstår det, har ju en Cinderella där röret går genom vinden och ut över taket ..men röret är för långt, typ 6,50 m, så det var mer ett önsketänkande ;-) jag får nämligen mycket "tjära" i röret :(
Det finns en kraftigare fläkt som ska användas om man har långt rör.
 
M mlkjhr skrev:
Det finns en kraftigare fläkt som ska användas om man har långt rör.
Aha, det låter intressant, var kan man hitta en sådan ?
 
P Pluddo skrev:
Aha, det låter intressant, var kan man hitta en sådan ?
Ring till Fritidstoa, dom är väl generalagent men de brukar sälja även direkt till konsument.
fritidstoa.se men jag ser nu att det kanske är https://www.cinderellaeco.com/se-se som gäller.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.