3 416 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Förbränningstoalett utluft genom krypvind?
Hej!
Behöver lite råd ang hur luftröret till en förbränningstoalett (Cindi family) kan placeras. Då förbränningstoaletten behöver stå i husets centrum undrar jag om man kan låta röret gå ut genom krypvinden som inte används till något. Är det möjligt att göra så istället för att göra hål i taket? Finns risk att lukt stannar kvar eller tar sig in i huset? Risk för fuktskada? Annat som kan vara problematiskt med en sådan lösning?
Tack på förhand!
Behöver lite råd ang hur luftröret till en förbränningstoalett (Cindi family) kan placeras. Då förbränningstoaletten behöver stå i husets centrum undrar jag om man kan låta röret gå ut genom krypvinden som inte används till något. Är det möjligt att göra så istället för att göra hål i taket? Finns risk att lukt stannar kvar eller tar sig in i huset? Risk för fuktskada? Annat som kan vara problematiskt med en sådan lösning?
Tack på förhand!
Lite nyfiken, hur gjorde ni ? Funderar nämligen på samma sak.P Pernilla Strandberg skrev:Hej!
Tack på förhand!
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
Låter som en dålig lösning. Dels innehåller gaserna troligen en hel del vattenånga. Dels är det föbränningsgaser som allmänt brukar vara ohälsosamma. Risk för kolmonoxid, eller värre ämnen.
Nu är det väl kanske inte något större luftutbyte mellan vinden och boyta. Men det känns riskabelt.
Nu är det väl kanske inte något större luftutbyte mellan vinden och boyta. Men det känns riskabelt.
@Pluddo funderar du på att låta röret sluta på krypvinden? Det är vansinne. Röken är vid hög belastning av toaletten ibland omfattande och med tydlig lukt - inte fekalie-lukt men ändå tydlig. Tror att en bra jämförelse är du provar att grilla på vinden.
Jag har en förbränningstoalett, Cinderella, sedan ett par år, där utloppsröret går upp längs med ytterväggen, genom takfoten, och slutar sedan upp en dryg meter högre än taket. Hålet genom takfoten ser jag på krypvinden och där har jag inte noterat något problem iaf.
Förbränningstoaletter är lite luriga iom just begränsningarna på utloppsrörets totala längd och hur få krökar som är ok. Jag tror att det är klokt att följa de rekommendationerna.
Jag har en förbränningstoalett, Cinderella, sedan ett par år, där utloppsröret går upp längs med ytterväggen, genom takfoten, och slutar sedan upp en dryg meter högre än taket. Hålet genom takfoten ser jag på krypvinden och där har jag inte noterat något problem iaf.
Förbränningstoaletter är lite luriga iom just begränsningarna på utloppsrörets totala längd och hur få krökar som är ok. Jag tror att det är klokt att följa de rekommendationerna.
Då kanske man kan bli av med getingarna på vinden ;-)H hempularen skrev:
S fiar4387 skrev:@Pluddo funderar du på att låta röret sluta på krypvinden? Det är vansinne. Röken är vid hög belastning av toaletten ibland omfattande och med tydlig lukt - inte fekalie-lukt men ändå tydlig. Tror att en bra jämförelse är du provar att grilla på vinden.
Jo, jag förstår det, har ju en Cinderella där röret går genom vinden och ut över taket ..men röret är för långt, typ 6,50 m, så det var mer ett önsketänkande ;-) jag får nämligen mycket "tjära" i röret
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ring till Fritidstoa, dom är väl generalagent men de brukar sälja även direkt till konsument.P Pluddo skrev:
fritidstoa.se men jag ser nu att det kanske är https://www.cinderellaeco.com/se-se som gäller.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden