Byggahus.se
Hej,

Jag har egen grävd brunn till mitt hus. Gott klart och fin vatten har jag haft sedans jag flyttade hit i December förra året. Har en avhärdare och ett järnfilter som hjälper till att hålla vattnet bra, filtermassan byttes för några månader sedan i båda dessa.

Nu när det har regnat kraftigt här på västkusten i några dagar och framför allt idag så har jag fått väldigt brunt/missfärgat vatten. Det varken smakar eller luktar konstigt men är missfärgat. Det är inga översvämningar eller liknande runt brunnen, och locket verkar tätt vad jag ser.

Vad beror missfärgningen på ? Är det grundvattennivån som blivit väldigt hög? Och nästa fråga, hur blir man kvitt det? Försvinner det av sig självt, eller behöver man pumpa ut vatten ur brunnen ifall det kommit för ytligt vatten i den ?

Ingen som kan ge mig något råd ? Är det vanligt vid kraftigt regn att det blir såhär när man har egen brunn, och försvinner det av sig självt när grundvattennivån minskar eller man använt upp allt vatten i brunnen ?

Jag tänker mig att det är just ytvatten som runnit in, kanske inte direkt uppe vid locket, utan kanske lite längre ner, hur ser brunnen ut på insidan?

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänker mig att det är just ytvatten som runnit in, kanske inte direkt uppe vid locket, utan kanske lite längre ner, hur ser brunnen ut på insidan?
Tack för svar, brunnen ser bra ut av det jag ser på insidan. Inga sprickor i väggarna eller rötter som växer in eller liknande.

13th Marine 13th Marine skrev:
jag tror precis som du att det är ytvatten som hr tagit sig in. Frågan är vad man gör åt det, låter man kranarna stå öppna tills man ”tömt” brunnen, eller ska man pumpa ur vattnet ur brunnen ?

Jag har levt ihop med en sådan brunn du beskriver i decennier, innan jag tröttnade och borrade en ny. Insåg inte riktigt hur dåligt vattnet var, innan jag fick så mycket bättre kvalitet.

I ditt fall är det antagligen heller inte första gången det händer. Grävda brunnar är generellt ganska "väderkänsliga" då grundvattenmagasinet inte ligger så djupt. För min del var det så gott som alltid mer eller mindre missfärgat vatten då det var blött i backen, speciellt illa på sen höst och vår vid snösmältning. Sommar och vinter var bäst.

Då du har vattenfilter måste du kontrollera vattnet i brunnen, och inte enbart i kranarna. Det framgår inte tydligt i dina inlägg hur du gjort.

Om din brunn läcker genom fodringen måste den tätas. Det kan vara svårt att se, ytvatten kan ta sig in även under vattenytan. Så att tömma den och kontrollera fodringen kan vara bra. Tömning gör man med en dränkbar pump, inte genom kranarna. Kommer vattnet underifrån genom bottenlagret kan det likväl vara missfärgat om det är alltför blött i marken, och om brunnen är relativt grund. Du kanske kan fråga tidigare ägare om hur brunnen varit tidigare.

Annars är det svårt att ge direkta råd då alla brunnar är "individer" och ingen är egentligen någon annan lik beträffande hur de uppför sig och vattnets kvalitet. Det gäller för alla typer av brunnar.

foreman foreman skrev:
Jag har levt ihop med en sådan brunn du beskriver i decennier, innan jag tröttnade och borrade en ny. Insåg inte riktigt hur dåligt vattnet var, innan jag fick så mycket bättre kvalitet.

I ditt fall är det antagligen heller inte första gången det händer. Grävda brunnar är generellt ganska "väderkänsliga" då grundvattenmagasinet inte ligger så djupt. För min del var det så gott som alltid mer eller mindre missfärgat vatten då det var blött i backen, speciellt illa på sen höst och vår vid snösmältning. Sommar och vinter var bäst.

Då du har vattenfilter måste du kontrollera vattnet i brunnen, och inte enbart i kranarna. Det framgår inte tydligt i dina inlägg hur du gjort.

Om din brunn läcker genom fodringen måste den tätas. Det kan vara svårt att se, ytvatten kan ta sig in även under vattenytan. Så att tömma den och kontrollera fodringen kan vara bra. Tömning gör man med en dränkbar pump, inte genom kranarna. Kommer vattnet underifrån genom bottenlagret kan det likväl vara missfärgat om det är alltför blött i marken, och om brunnen är relativt grund. Du kanske kan fråga tidigare ägare om hur brunnen varit tidigare.

Annars är det svårt att ge direkta råd då alla brunnar är "individer" och ingen är egentligen någon annan lik beträffande hur de uppför sig och vattnets kvalitet. Det gäller för alla typer av brunnar.
Jag tackar för svaret. Jag har ägt huset nu i 9 månader, detta är första gången det händer för mig men precis som du skriver så har det säkert hänt förut. Vi hade en hel del snö i vintras, när snösmältningen var i våras så hade vi inga problem, så förhoppningsvis så sker detta bara när det kommer extrema mängder vatten som det gjorde i förra veckan.

Jag gjorde så att jag tömde brunnen med hjälp av en dränpump som jag hyrde av Cramo. Sedan lät jag nytt vatten rinna till och efter det så blev vattnet klart och fint igen. Dock är ju inte själva orsaken/felet åtgärdat. Det är kommunalt vatten draget förbi huset som vi har planer på att koppla på oss till inom en 3-5 år, så får försöka underhålla denna brunnen så gott det går fram tills dess.

MultiMan
Första att göra är skicka in vattenprover, enda sättet att veta vad som tränger in.

Jag har själv bott med en sådan brunn och blev nära dödssjuk vid något tillfälle. Eftersom jag hyrde så skickade jag dumt nog aldrig in vattenprov och vet därför inte exakt vad det var, men förloppet tydde på amöbadysenteri.

Att ta vattenprov emellanåt är ett måste om det används till mat och dryck. Förändras vattnet plötsligt, till utseende/smak/lukt, bör man också ta vattenprov. Precis som MultiMan säger är det bra att veta vad som händer och orsaken till det.

Men brunnsvattnet behöver inte vara otjänligt bara för att det är missfärgat, alla med grävda brunnar vet nog att någon gång ibland blir det lite missfärgat. Är man misstänksam mot kvaliteten kan man alltid koka vattnet, åtminstone det som ska drickas.

Ja apropå sjukdomar; hyra länspump kan vara lite riskabelt då man aldrig vet vad pumpen använts tidigare. Kanske i en avloppsbrunn exempelvis. Klorera brunnen efteråt om misstankar finns (funkar med vanligt Klorin), eller töm den åtminstone flera gånger. Koka vattnet är som sagt annars bra, tills man har ett tillförlitligt analyssvar.

Vattenprover är alltid bra att ta med jämna mellanrum (3-5 år) oavsett...

Men..

Vi har haft grävd brunn i 10 år och visst kan det bli lite missfärgat efter stora mängder regn på kort tid... detta försvinner dock efter normal användning av vattnet i ca 12-24 timmar.

Om brunnen läcker in så är det oftast i skarvarna mellan ringarna (även under ytnivån). Detta är svårt att se oavsett om brunnen är tömd eller inte.

Vattnet som tränger in sjunker oftast till botten på brunnen där utsuget sitter... Så efter lite normalt användande så är den delen "färgat vatten" borta (utspolat i huset i kranar, dusch och toalett)

Så det du upplever är tämligen vanligt när man har grävd brunn. Känner till många med samma "problem"

• Gilla
J1jet och 1 till
  • Laddar…
Vattenprov gjordes i mars tidigare iår. Då var det enda bekymret att det var lite för mycket järn i vattnet. Efter det så bytte en firma filtermassan i både mitt järnfilter och avhärdare. Dessa filter stod i huset när jag köpte det, men var dåligt underhållna så filtermassan fyllde inte sin funktion. Efter bytet av filtermassan tog vi visserligen inget nytt vattenprov, men vi märkte stor skillnad både på klarheten i vattnet och även smaken som var till det bättre. Vattnet smakade lika bra som vilket köpevatten som helst.

Men tycker ni att jag bör göra ett nytt vattenprov igen ?

Tycker inte du behöver ta nytt prov, i alla fall inte om vattnet återgått till normalt.

• Gilla
Pear4Life och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.