Hej,
Markbädden till vårt minireningsverk slammade igen för ett par år sedan. Vi bytte ut den, men behöll reningsverket som bara var 5-6 år. Kommunen vaknade till och begärde provtagning. Det ska tas direkt efter reningsverket, inte efter markbädden är de väldigt tydliga med. Värdena var skyhögt över de tillåtna. Vår servicefirma har försökt få ordning på det, men inte lyckats. Värden blir bara marginellt bättre. Problemet tycks vara att verket är överbelastat. Vi är 6 personer i två hushåll som använder det. Verket är vad vi förstår dimensionerat för 5 personer, fast enligt andra uppgifter ska det klara 7. Vi har hyfsat moderna maskiner och jag har svårt att se att vi kan dra ner på mängden avloppsvatten som vi producerar. Vi skulle kunna byta ut en eller två toaletter mot mulltoa/förbränningstoa. Det kostar en del och frågan är om det räcker. Borde vi snarare bita ihop och byta reningsverket mot ett med större kapacitet?
Servicefirman vill att vi tar provet efter markbädden. För att göra det måste vi fixa en provbrunn. Det förstår man ju att värdena skulle bli betydligt bättre om vi gjorde så. Det vi oroar oss för är att markbädden ska slamma igen igen om det går ut en massa orenat vatten i den. What say you?
Erika