Ring vattenbolaget och rådgör med dom innan du gör något annat.

tommib tommib skrev:
Har du nyligen flyttat in? Är det du som gjort/låtit göra muren? Vet du något om omständigheterna kring den?

Förutom locket borde det finnas en "krage" till ventilen som locket ska sitta i. Den kanske man har fimpat helt?

Jag tror att det där är din servisventil. Om den läcker måste den grävas upp. Du bör inte manövrera den själv. Om den går sönder då är det nämligen du som betalar utbytet, vilket innebär grävning av en ca 2 m djup grop där ventilen är.

Muren byggdes 2009, vi flyttade in ifjol

Vad för slags expertis bör jag anlita/leja?

Stort tack!

useless useless skrev:
Ring vattenbolaget och rådgör med dom innan du gör något annat.

Redan gjort.
Vattenbolagets svar:
”Eftersom att röret ligger på din tomt och innanför tomtgränsen ut mot gatan, så är det inte vi som ansvarar för det”

Det är kommunens ventil, så prata med dem.

Det är kommunens ventil, så prata med dem.

tommib
D Daniel 109 skrev:
Tombi: Den ”kragen” finns ju där. Titta en gång till.

Ja, den kanske är där. Det är svårt att se från bilden. Våra ventiler här har en större krage så jag tänkte att det där bara var själva locket men nu när jag tänker efter så har jag sett sådana där små tidigare.

Oavsett krage eller inte så borde väl inte röret sticka upp flera dm?

tommib
A Arrelito skrev:
Redan gjort.
Vattenbolagets svar:
”Eftersom att röret ligger på din tomt och innanför tomtgränsen ut mot gatan, så är det inte vi som ansvarar för det”
Be att de kommer ut och visa var din servisventil sitter. Om de har rätt finns det en till någonstans. Jag tror dock att de snackar skit och att det där är VA-bolagets ventil.

Läcker den måste den bytas. Då är det bara att gräva. Det bör åtgärdas snarast, senast innan vintern.

Du vill ha en markentreprenör.

Redigerat:
  • Gilla
Arrelito
  • Laddar…
tommib
useless useless skrev:
Oavsett krage eller inte så borde väl inte röret sticka upp flera dm?
Nej. Jag tror som sagt att det där är resultatet av att man ändrat marknivå i samband med murbygget och inte justerat spindelns längd.

Jag skulle inte prova vrida på den

Ring kommunen som många andra sagt, möjligt att du får bekosta en del själv då muren förmodligen står över ledningen och den måste rivas för att byta ventil.

Du kan också vänta tills nästa vattenmätarbyte ska göras och haffa den som kommer då och fråga

Att återställa muren lär TS få stå för. Men förhoppningsvis inte ventilbytet. Men om de skyller murbygget på TS så….

@Arrelito - hur gick det?

Jag gissar att det var din egen avstängning eftersom den ligger så långt in på din tomt...? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.