Hej!
Håller på att byta ut en gammal gjutjärnsbrunn (för första gången) i blivande tvättstuga. Har bilat en bit nu. Tyvärr så är det den största brunn jag sett (har inte sett så många...) ca 28 cm i diameter och den ligger djupt. Har suttit fyra förhöjningsringar på och brunnen ligger ca 15 cm ner i plattan. Att bila bort hela verkar sjukt drygt.
Så jag undrar om det är möjligt att ta en liten genväg. Är det möjligt att kapa röret vid det gröna strecket och såga av brunnen vid det blå strecket? Efter som det ligger så djupt så tänker jag mig att man kan koppla på en kanske 45° böj för att komma upp förbi den gamla brunnen och upp i rätt höjd. Därefter gjuta igen allt enligt instruktioner som jag läst i andra trådar på ämnet.
Tacksam för all input jag kan få! Mvh Tobias
Håller på att byta ut en gammal gjutjärnsbrunn (för första gången) i blivande tvättstuga. Har bilat en bit nu. Tyvärr så är det den största brunn jag sett (har inte sett så många...) ca 28 cm i diameter och den ligger djupt. Har suttit fyra förhöjningsringar på och brunnen ligger ca 15 cm ner i plattan. Att bila bort hela verkar sjukt drygt.
Så jag undrar om det är möjligt att ta en liten genväg. Är det möjligt att kapa röret vid det gröna strecket och såga av brunnen vid det blå strecket? Efter som det ligger så djupt så tänker jag mig att man kan koppla på en kanske 45° böj för att komma upp förbi den gamla brunnen och upp i rätt höjd. Därefter gjuta igen allt enligt instruktioner som jag läst i andra trådar på ämnet.
Tacksam för all input jag kan få! Mvh Tobias
Du har avloppen av typen sköra "äggskal" från ca 70-talet. Oerhört sköra och dessa är väldigt ofta limmade i samtliga muffar.
För att vara på den säkra sidan så bila försiktigt fram en bit rakrör bakom muffen och kapa enligt mitt rosa streck.
Anslut nya avloppet med en vanlig 75mm muff och dra vidare därifrån.
Den gamla brunnen ser ganska frilagd ut redan nu, efter kapning av avloppet bör den lossa ganska lätt!
För att vara på den säkra sidan så bila försiktigt fram en bit rakrör bakom muffen och kapa enligt mitt rosa streck.
Den gamla brunnen ser ganska frilagd ut redan nu, efter kapning av avloppet bör den lossa ganska lätt!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för snabbt svar Krille!Krilleman skrev:
Du har avloppen av typen sköra "äggskal" från ca 70-talet. Oerhört sköra och dessa är väldigt ofta limmade i samtliga muffar.
[bild]
Såg i en annan tråd där du också svarat att man skulle kunna kapa vid mitt gröna streck och skjuta in en ersättningsmuff. Är det ett mycket sämre alterantiv? Är lite orolig för att bila fram mer då det är en vägg precis till höger (syns knappt i bild) men som jag väldigt ogärna vill riva...
Om jag skulle bila fram mer, hur mycket rent rör behövs för den nya muffen?
OK! Sista frågan nu =), hur många cm ca bör gå in i muffen från det gamla röret?Krilleman skrev:
Tack för all hjälp och trevlig helg!
får du gummiläppen i nya muffen att gå över med 2-3cm överskjutning skulle jag klassa den som OK helt ingjuten.
I botten är ju alltid bäst, men i vissa fall får man tulla lite på det. Det är ju fortfarande gummiringen som tätar, inte själva insticket. Och gjuter du in muffen kan den ju knappast röra sig efteråt!
I botten är ju alltid bäst, men i vissa fall får man tulla lite på det. Det är ju fortfarande gummiringen som tätar, inte själva insticket. Och gjuter du in muffen kan den ju knappast röra sig efteråt!
Hej Krille,Krilleman skrev:
får du gummiläppen i nya muffen att gå över med 2-3cm överskjutning skulle jag klassa den som OK helt ingjuten.
I botten är ju alltid bäst, men i vissa fall får man tulla lite på det. Det är ju fortfarande gummiringen som tätar, inte själva insticket. Och gjuter du in muffen kan den ju knappast röra sig efteråt!![]()
Har nu fortsatt bila fram en bit till, ser nu slutet på den gamla muffen(?) den överlappar röret med ca 8 cm. För att få på en ny muff måste jag väl kapa bakom den gamla och frilägga ännu mer rör? Problemet är att jag nu är i princip under väggen in till toaletten på andra sidan. Har bilat snett neråt under väggen typ...
Tacksam för förslag =)
Redigerat:
Ok jag förstår. Skulle det spricka när jag bilar så är det rivning av badrummet intill som gäller, vilket inte alls känns lockande =(Krilleman skrev:
Känns ju lurigt att de där ersättningsmuffarna säljs om det är så mycket sämre?
Vet du om de brukar vara limmade på hela överlappet eller bara längst ut? Annars kanske jag kan såga av yttersta och pilla av resten av muffen och sen på med en ny..
Med svetten lackande och dina ord i bakhuvudet så körde jag på... =) Sista biten fram var snarare en arkeologisk utgrävning än bilning. men nu har jag 3 cm rent rör! Bör detta räcka till en ny muff? Har du något tips på vilken typ som ska inhandlas?Krilleman skrev:
Har nu varit och införskaffat lite rördelar. Hornbach hade inga som tålde att gjutas in och Bauhaus hade slut på sina ingjutningsbara, Biltema hade dock. Kunde inte se/känna någon skillnad på kvalitet.Krilleman skrev:
Dock så är det fan ta mig omöjligt att få på dubbelmuffen på röret. Den går på en bit men sen tvärstopp vid packningen. Har dränkt den i smörjmedel men utan framgång. Kan man försöka knacka på den med gummiklubba eller finns det något annat smart sätt?
Säker på att du har fritt spelrum runtomkring?T Tooth skrev:Har nu varit och införskaffat lite rördelar. Hornbach hade inga som tålde att gjutas in och Bauhaus hade slut på sina ingjutningsbara, Biltema hade dock. Kunde inte se/känna någon skillnad på kvalitet.
Dock så är det fan ta mig omöjligt att få på dubbelmuffen på röret. Den går på en bit men sen tvärstopp vid packningen. Har dränkt den i smörjmedel men utan framgång. Kan man försöka knacka på den med gummiklubba eller finns det något annat smart sätt?![]()
Börja med ett grada det gamla röret noga, både ut och invändigt. Fasa kanten utvändigt ordentligt. Helst med kniv så snittytan blir blank och fin. Torka av röret noga så det inte är minsta gruskorn på det. Torka också rent muffen invändigt och kolla så att inget grus gömt sig i packningen.
Smörja gör man helst med Glidex. Diskmedel eller tvål funkar, men har den tråkiga egenskapen att det torkar och kan bli som klister om man vill dela på rören i framtiden.
Undvik att slå på rören. Lägg hellre en brädstump över öppningen så du kan använda en kofot eller något sådant att pressa på röret med. Men bäst är ju om man kan lirka på det för hand. Minst risk att man tar i för mycket då.
Är det något jag brukar tycka är skillnaden mellan märkesrördelar och andra rördelar så är det hur lätta de är att få på och hur lätta de är att justera. När de väl sitter på plats så fungerar de lika.
Smörja gör man helst med Glidex. Diskmedel eller tvål funkar, men har den tråkiga egenskapen att det torkar och kan bli som klister om man vill dela på rören i framtiden.
Undvik att slå på rören. Lägg hellre en brädstump över öppningen så du kan använda en kofot eller något sådant att pressa på röret med. Men bäst är ju om man kan lirka på det för hand. Minst risk att man tar i för mycket då.
Är det något jag brukar tycka är skillnaden mellan märkesrördelar och andra rördelar så är det hur lätta de är att få på och hur lätta de är att justera. När de väl sitter på plats så fungerar de lika.