Byggahus.se
Jag bor själv i ett litet hus och har nu köpt ett attefallshus som jag placerat där jag inte har självfall samt en bit ifrån mina tankar. Nu ska jag koppla in vatten/el till attefallaren och behöver en avloppspumpstation med kvarn.
Jag kan ingenting inom området och behöver alla tips och ideer ni har!
Ahlsell rekommenderade denna:
Compit mini baspaket 1f kpl avlopps-pst m pump 1-fas - av... (ahlsell.se)
Men den var orimligt dyr, jag googlade lite på avloppspumpar till mindre hushåll och hittade då
Saniflo Sanicubic 1 WP. Vad säger ni? Vad ska jag köpa?

Jag hade kört på Flygt-pumpen sju dagar i veckan. Nu vet jag inte vad du får betala hos ahlsell men det kan vara läge att kolla om du kan hitta den på andra ställen då de brukar vara duktiga på att ta betalt.

Oavsett kommer den aldrig bli lika billig som saniflo-pumpen.

Jag jobbar kommunalt och på jobbet installerar vi två typer av pumpstationer, Flygt compit 900 med 3069 pump (3-fas) eller kommunalteknik lps2000e. Till skillnad från saniflo är det riktiga pumpstationer men de kostar å andra sidan runt 30 000.

Flygt DXGM 25-11 är ingen dålig pump, vi har ett antal sådana på jobbet.

Tack för bra svar. Jag vill såklart ha en hållbar pump men vill gärna komma ner i kostnad om det går. Kan jag tjäna på att köpa pumpbrunn separat och sedan en pump? Har förstått att saniflo-pumpen som jag skrivit ovan är en helt annan modell och inte någon man sänker ner i marken. Som sagt, inte mitt område så tar gärna mycket tips och info :)

Det med att pumpa gör att allt kommer att komma som en välling till brunnen, inte bra då en slambrunn ska helst ha fekalier i bitar och fast form för att fungera bra. Blir gärna annars en s.k slamflykt till infiltrationen som täpper till den. Kan gå med att ha en liten slambrunn mellan pumpen och slambrunnen, som samlar det finaste innan ordinarie brunn och ut i infiltrationen. Går det ut till kommunalt så är det välling i deras rör ändå till reningsverket. Fundera lite på det.

Ska du ha toa i attefallaren eller blir det enbart BDT (bad, disk, tvätt)? Om du inte ska ha toa är en tugger-pump överkurs. Då duger det väl fint med en vanlig pumpbrunn och lämplig pump. Det är väl larmfunktionen i compit-stationen som hade varit trevlig att ha då.

Tänk isåfall på att en pump med nivåvippa bör sitta fast. Den rycker till lite i varje start och kan då flytta sig, och till slut kan vippan fastna mot Brunnsväggen så att den inte slår till, bättre då med en pump som har nivårör.

Klassikern annars är ju en slamavskiljare lokalt bara för attefallaren och sen pumpa från dess sista kammare med en ickeskärande pump till infiltrationen. Eftersom det vattnet är slamavskiljt så fungerar enklare och billigare pumpar. Är det inget WC påkopplat så räcker det med en liten 700 l slamavskiljare.

Nackdelen är ju ännu en slamavskiljare som ska tömmas samt anläggningskostnaden. Men används attefallshuset sparsamt så blir tömning aktuellt sällan.

Jag har nu istället hittat Sanibest Pro, som man monterar bakom toaletten. Den ska kunna pumpa 110m vilket passar mer än bra för mig. Vad tror ni om det?
Behöver dock byta stol då min nuvarande inte har p-lås. Behöver man nytt hål i golvet för installation då? Någon som vet nåt om denna typ?

Fungerar nog, betänk att kolla hur det kommer att se ut i slambrunnen , samt fördelnigsbrunnen så det inte är en massa småpartiklar som följer med ut i bädden. Sen är det bara toapapper som får gå ner, annat som topsy/tamponger/pappershandukar eller dyligt så blir det stopp i kvarnen.

EDIT Även den slangen måste vara på frostfritt djup.