Hej!
Vi bor i ett nybyggt (2018) hus och toaletten på övre plan har börjat lukta från baksidan, vid anslutningen till avloppsröret. Så här ser anslutningen för toaletten på övre plan ut:
Och så här ser den ut på undre plan:
För en lekman som mig ser det påtagligt olika ut. Jag tänker på det bruna kletet (fogmassa?) på övre plan jämfört med det vita mer gummiaktiga på undre plan. Kan detta vara problemet? Är det värt, för en nybörjare, att ta loss och montera om toaletten med ny tätning?
Tack på förhand!
Vi bor i ett nybyggt (2018) hus och toaletten på övre plan har börjat lukta från baksidan, vid anslutningen till avloppsröret. Så här ser anslutningen för toaletten på övre plan ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser den ut på undre plan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För en lekman som mig ser det påtagligt olika ut. Jag tänker på det bruna kletet (fogmassa?) på övre plan jämfört med det vita mer gummiaktiga på undre plan. Kan detta vara problemet? Är det värt, för en nybörjare, att ta loss och montera om toaletten med ny tätning?
Tack på förhand!
Man ska inte behöva nån tätningsmedel als. Gummin för sig ska hålla tät. Garanti jobb kanske?
Eller ser ut som det kan vara gummin som har fastnat. På den anslutning du har så riva man ett hål i gummi membranen. Det hände att folk tar en kniv i stället så det blir ojämnt rund kanten.
Försök att peta i de flärpar som syns i bilden
Tack för svaren!
Jag gissar att du menar flärparna på den andra bilden? Dessvärre är det övre plan (första bilden) som luktar. På den bilden ser jag inga flärpar.
Tror garantin efter två år gäller endast om jag kan bevisa att det är byggherren som gjort fel. Kan vara värt ett försök dock!
Jag gissar att du menar flärparna på den andra bilden? Dessvärre är det övre plan (första bilden) som luktar. På den bilden ser jag inga flärpar.
Tror garantin efter två år gäller endast om jag kan bevisa att det är byggherren som gjort fel. Kan vara värt ett försök dock!
H hmsu skrev:Tack för svaren!
Om de har använd nåt tätningsmedel så har det varit fel från början. Den ända man använder med en gummi stos är glidmedel så kollar bara att det inte är gammal glidmedel som syns bilden.H hmsu skrev:
Om det inte är tätt kan det vara att toan inte sitter rätt i gummi ringen eller att själva stosen inte sitter rätt i avloppsröret. Om du kolla på pdf jag länkade så finns de svarta 2 ringar som leveras med stosen. De är av olika storlek. Det kan vara också att de har använd fel ring eller att det är rätt ring men den sitter fel.
Redigerat:
Problemet löst, nu är lukten helt borta.
Jag började med att byta klosettanslutningen, men det hjälpte inte. Det som hjälpte var att täta med Unigum mellan golvet och klosettanslutningen. Märkligt att det ska behövas i ett nytt hus med nyköpt anslutning...(?)
Jag började med att byta klosettanslutningen, men det hjälpte inte. Det som hjälpte var att täta med Unigum mellan golvet och klosettanslutningen. Märkligt att det ska behövas i ett nytt hus med nyköpt anslutning...(?)
Röret som kommer up kan vara 120mm och om det är så så krävs det en större gummi ring till stosen. Ser bilden: https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/avlopp-inomhus/avlopp-synligt/3003009701/
Klicka här för att svara