Hej

Ska koppla mig på kommunalt avlopp och stötte på berg utanför huset.
Om jag skall spräcka bort berget handlar de om ca 1,2 meter ner och 5 meter långt.

Behöver lite råd, Skulle ni spräckt bort berget och lagt vanligt 110 avlopp eller haft tryckavlopp över berget som sedan kopplas till 110 rör?

Någon som haft ett liknande scenario?

Mvh Tomas
 
  • Grävd schakt i trädgården där berg möter jord, framför en röd trävilla med målet att ansluta till kommunalt avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd gråvit i terräng för anslutning till kommunalt avlopp med synligt berg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara avlopp och inget vatten då, källare finns det toa/golvbrunn/tvätt nere så måste du ner under golvet där. Berget ser ut att luta nedåt på vänster sida, vet du hur djupt det är till berg där. Annars en pump som trycker och slangen ska då isoleras med en låda av tex ecoprime ( inte frigolit ) där 1 dm är som 1 meter jord. Lämpligt att lägga en värmekabel på undersidan slangen i förbyggande syfte, lådan fylls med sand.
 
J jonaserik skrev:
Bara avlopp och inget vatten då, källare finns det toa/golvbrunn/tvätt nere så måste du ner under golvet där. Berget ser ut att luta nedåt på vänster sida, vet du hur djupt det är till berg där. Annars en pump som trycker och slangen ska då isoleras med en låda av tex ecoprime ( inte frigolit ) där 1 dm är som 1 meter jord. Lämpligt att lägga en värmekabel på undersidan slangen i förbyggande syfte, lådan fylls med sand.
Det är bara avlopp, har enskilt vatten.
Är ett gammalt avlopp där nu, men inget bad.
Ska in under golvet i källaren ja.
Har även tänkt på de att berget lutar, men tror ändå det blir till få bort en hel del berg.
 
Då måste du ner på frostfritt, det blir till att ha en pumpgrop ca 70 - 80 cm bred med en riktigt avloppspump i. Det ska även vara ett s.k hål i pumphuset som gör att skiten cirkulerar i botten, annars blir det en hård kaka som flyter på ytan. Eftersom du ska skicka det till kommunen så har det ingen betydelse om dom får välling, kommer ett 110 rör att ligga frostfritt och ha bra fall, går det bra att ansluta slang på det, Vällingen i slngen kommer att hängs kvar tills nästa pumpning sker och är det då inte frostfritt kan en skitispropp bli och den är riktigt svår att lösa , bara ånga hjälper, så värmekabel som säkerhet inte fel..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.