MultiMan
Det viktigaste är väl att det är rätt klämring till just den kopplingen. Jag har sett flera olika varianter beroende på märke, med helt olika profiler.

Krilleman
Ja, grundprincipen i klämringskopplingarnas värld är ju att aldrig blanda tillverkare på koppling/klämring/mutter.

Sen är det ju viktigt att handla kopplingar med tydliga monteringsanvisning. Här är Vatette ett äkta skolexempel på fin fina anvisningar. Denna koppling rekommenderas starkt!

https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_klamringskoppling.pdf

Finns det ingen monteringsanvisning för den kopplingen man tänkt köpa så bör man tänka två steg längre.

Monteringsanvisning för klämringskoppling med tabell för åtdragningsvarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Johhhan
Ja, delarna ska ha samma tillverkare. Ett problem med produkter som vissa butikskedjor köper in och sätter sitt eget namn på, är att man inte längre vet om de extra klämringar man köpt verkligen passar till klämringskopplingen från samma butik...

A
Krilleman Krilleman skrev:
Frågan kvarstår...

Vilken koppling har du köpt och vilket är företaget som du handlat av?
Lägg upp produktlänken där hänvisningen till Vatette finns med.

Vatette har inga färdiga "kombo-kit" med stödhylsor.
Jag hade fel. Stödhylsorna var beställda separat från samma företag men jag är 100 % säker på att de är avsedda för Prisol 22 mm mjukt kopparrör så där är inget fel.

:thinking::thinking:
Vilken länk?
?
Konstigt jag kan se länken på min dator. Här är den igen.
https://www.rskdatabasen.se/infodocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf
Jag har nu fått svar på min huvudfråga. Men tack ändå.

MultiMan
Ett öppet forum är till för alla och informationen i trådarna ska finnas kvar och vara begriplig när någon läser tråden några år senare, kanske med samma problem. Därför är det viktigt att man informerar noga, är tydlig och berättar om man lyckas lösa problemet. Man bör också visa respekt mot de som försöker hjälpa till genom att svara på frågorna som ställs, om möjligt.

@B.Persson , kan vi nu få reda på vad du köpt och var? Kan vi få någon bild? Ditt svar är ju inte direkt övertydligt. Är felet att du skruvat åt för lite (vilket du antyder) eller fått fel klämring till kopplingen?

Krilleman
B.Persson skrev:
Jag har nu fått svar på min huvudfråga. Men tack ändå.

Frågan kvarstår fortfarande. Vilken koppling har du köpt?

Jag misstänker starkt att det inte är en Vatette-koppling du inhandlat.

A
Ja, grundprincipen i klämringskopplingarnas värld är ju att aldrig blanda tillverkare på koppling/klämring/mutter.

Sen är det ju viktigt att handla kopplingar med tydliga monteringsanvisning. Här är Vatette ett äkta skolexempel på fin fina anvisningar. Denna koppling rekommenderas starkt!

[länk]

Finns det ingen monteringsanvisning för den kopplingen man tänkt köpa så bör man tänka två steg längre.

[bild]
Just den jag har.

Frågan kvarstår fortfarande. Vilken koppling har du köpt?

Jag misstänker starkt att det inte är en Vatette-koppling du inhandlat.
Det är konstigt att man inte blir betrodd på detta forumet utan att allt ska bevisas hit och dit. Jag säger ju att det är Vatette och när det står VA med stora bokstäver på kopplingen så är det Vatette och det står Vatette på beställningen. Tyvärr hittade jag inte länken till monteringsanvisningen förren EFTER att jag ställde frågan här på forumet och länken visade svaret på min fråga och länken la jag också upp här för att visa att där fanns svaret. Att jag först trodde att stödhylsor var bifogade med kopplingen beror på att jag har även beställt 15 mm kopplingar av annat fabrikat från en annan firma och där fanns stödhylsorna bifogade. Och för att inte någon ska säga att jag blandat ihop stödhylsor så kan även en blind skilja på 15 mm och 22 mm hylsor.
Jag ber om ursäkt om jag varit otydlig och jag ställer aldrig mera några flera frågor på detta forumet.

A
MultiMan MultiMan skrev:
Ett öppet forum är till för alla och informationen i trådarna ska finnas kvar och vara begriplig när någon läser tråden några år senare, kanske med samma problem. Därför är det viktigt att man informerar noga, är tydlig och berättar om man lyckas lösa problemet. Man bör också visa respekt mot de som försöker hjälpa till genom att svara på frågorna som ställs, om möjligt.

Så @B.Persson , kan vi nu få reda på vad du köpt och var? Kan vi få någon bild? Ditt svar är ju inte direkt övertydligt. Är felet att du skruvat åt för lite (vilket du antyder) eller fått fel klämring till kopplingen?
Det är konstigt att man inte blir betrodd på detta forumet utan att allt ska bevisas hit och dit. Jag har skrivet att kopplingen är av märket Vatette och det står VA med stora bokstäver på kopplingen.
Tyvärr hittade jag inte länken till monteringsanvisningen förren EFTER att jag ställde frågan här på forumet och länken visade svaret på min fråga och länken la jag också upp här för att visa att där fanns svaret. Jag har också skrivet att jag har dragit åt för lite på kopplingen eftersom jag drog först 1 varv EFTER att jag skruvat för hand men i monteringsanvisningen står det 1 ¼ varv.
Jag får be om ursäkt om jag inte har varit tydlig nog i min text och jag kommer aldrig mera att ställa några frågor på detta forumet.

Johhhan
Du är välkommen tillbaka när du så önskar. Misstroendet ska förstås som riktat mot vissa mindre nogräknade internetshoppar, där du som konsument lätt blir lurad. Jag har själv varit med om att beställa grejer av ett visst märke och fått leveransen där det stått just det märket på påsen det låg i, men där det i själva verket var någon okänd noname-produkt jag fick. Då kan det lätt bli fel, eftersom man har monteringsanvisningar för fel produkt.

MultiMan
@B.Persson Tyvärr framgår det fortfarande inte om du har rätt klämringar till kopplingen du har, som är det absolut viktigaste. Som jag skrivit tidigare kan butiker skicka fel. Vi fick inte heller reda på om det blev tätt till slut.

Tråkigt att du reagerar som du gör, men det är ditt val. För att kunna ge bra svar måste man ha tydlig information att utgå från.

MultiMan
Olika typer av klämringar. Som synes väldigt olika:

Fem olika klämringar för rörkopplingar uppradade på ett träbord, från vänster TA-koppling till höger Vatette.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Senaste Vatette jag fick från Rinkaby är tredje från höger.

@Krilleman Jag skrev nog fel i mitt PM om utseendet på Vatette. Fick för mig att det var den med rundaste profilen, men det var det inte. Kan Vatette ha använt den helrunda tidigare? Den längst till vänster, med spåret i, är iaf den (enligt mig) svårskruvade TA-kopplingen. Den klämringen har också ett antal cirkulära skåror invändigt mot röret.

Stödhylsor har jag aldrig märkt att man måste ha ett visst märke, så länge diametern är rätt och av bra kvalitet som håller emot trycket utifrån.

Redigerat:
Alla gånger jag har stött på läckande klämringar på prisolrör så har kopparen varit skadad av vasst föremål efter skalning av höljet.

MultiMan
@Huddingebo Håller med om att det är absolut vanligast, men trådskaparen säger redan i inlägg 5 att det inte finns skador på röret, därför fortsatte jag inte på det spåret.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Krilleman
Det finns massor med kompetens inom VVS på forumet. Många hjälper dig gärna.

Men för att få korrekt feedback tillbaka måste du ju visa på vilka produkter du har köpt. Länka gärna!
Sen för att vara ytterligare tydlig så brukar jag efterfråga bilder på installationen då någon påstår att det inte blir bra.

Dom med dom två uppgifterna dokumenterade så kommer även lösningen som ett brev på posten.

Oerhört enkelt att få hjälp med andra ord.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.