Har en villa byggd 1964.
Kommunen var för 2 veckor sedan här på vår begäran och kollade upp att dagvattnet fungerade, dvs att det rann ut till röret i gatan. Sedan kom skyfallet 26 maj, (Ekerö Stockholm). Vi får in lite vatten i källaren, konstaterar att mina dagvattenbrunnar är fulla, och det har därifrån gått över till dräneringen som fyllt upp under plattan, och det har trängt upp genom plattan.
Pumpar ur brunnarna, och upptäcker att det är tätt i ledningen från sista brunnen till gatan.

Då inställer sig frågan vem som ansvarar för den ledningen?
Kommunen (som vill slippa ansvar) hävdar att vår anslutningspunkt är i gatan.
Våra andra anslutningspunkter ligger inne på vår tomt. Spillvatten och avstängningsventil för ink vatten.

Kommunen säger att gamla ritningar har förkommit, så man kan inte se vad som gällde vid anslutning 1964..

För mej är det naturligt att anslutningspunkt för dagvatten, spillvatten och inkommande vatten är på samma ställe.

Är det någon som känner till regler och vet vad som gäller?

Jag skulle ju vilja få det till att kommunen har ansvar från min brunn vid tomtgräns.
Därifrån går ledningen över en annan tomt fram till gatan.

Vet någon om det finns någon lagtext över kommuners skyldighet att hålla reda på / dokumentera vart anslutningspunkter är belägna?

Claes Sörmland
J JanneSchold skrev:
Vet någon om det finns någon lagtext över kommuners skyldighet att hålla reda på / dokumentera vart anslutningspunkter är belägna?
Det finns något liknande i lagen om allmänna vattentjänster är mycket specifik på den punkten:

Bild på en textutdrag ur lagstiftning om anslutningspunkt för allmän vatten- och avloppsanläggning.

I och med att huvudmannen har bestämt en förbindelsepunkt så är ju läget känt för denne. Sen finns ju krav på arkivering av uppgiften i annan lagstiftning liksom att det är en offentlig handling (förvaltningslagen).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.