Jag har märkt att vår hydrofor fylls väldigt långsamt. Min nuvarande teori är att pumpen av någon anledning inte går med full kapacitet.

Den hinner inte fylla på vatten utan det blir ett lågt tryck. Det hörs också som att det bara porlar lite vid påfyllning.

Pumpen verkar ha installerats 1998 och är av märket Micra 100T 0.75KW 3x400V.

Jag har mätt spänningen på faserna och hittade inget fel där.

Finns det något man kan göra för att serva en sån här pump, eller ska man ställa i sig direkt på att skaffa en ny om det är den som strular?

Pumpen förser flera fastigheter med sommarvattnet.

Tacksam för all input! Även sådant som pekar åt att felet ligger någon helt annanstans

Mörkad etikett på en Micra 100T dykpump med tekniska specifikationer som effekt, flöde och spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen handbok med en bild av en hydroforpump och en post-it-lapp med teknisk information och anteckningar.
Skapa konto
Diagram och specifikationer för Micra pumpar, inkluderar kapacitetsdiagram, mått, vikt och elektriska prestanda.
Skapa konto

Inte vad jag kan se, en helt vanlig pump, eller är 23k med installation?
Hur stor är hydroforen, hur mycket vatten gör ni av med, hur många fastigheter tar vatten samtidigt?
Hur mycket vatten finns det i hålet?

Hur mycket skräp är det i hålet, silen i pumpen kan ju vara igensatt.

Känns inte som att en pump av bra kvalitet ska nöta ner pumphjul så snabbt (utgår från att sommarvatten innebär ganska lite förbrukning)
Jag skulle slita upp pumpen och kolla innan ni köper en ny, är det permanentboende skulle jag nog passa på att byta när den ändå är uppe.

https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-sqe-1-65/ 1 fas
https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-pump-sp-1-21/ 3 fas

• Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Det är 16 fastigheter, varav två har vatten året runt. Jag har inga uppgifter riktigt om förbrukning etc. Men det där med att kolla silen känns som en bra idé. Min tanke är att ta upp den till hösten och kolla silen. Det är alltså "nätet" i höljet vi talar om, eller är det något man behöva öppna för att komma åt? Vattnet är ganska järnrikt och jag har fått byta några ventiler just på grund av det.

Jag återkommer med mer uppgifter om storleken på hydroforen. Tack!

Hmmm. 3-fas med dålig kapacitet.
Det första jag skulle kolla är att pumpen går åt rätt håll.
Byt plats på två faser o testa om det blir bättre eller sämre.

Magrand Magrand skrev:
Hmmm. 3-fas med dålig kapacitet.
Det första jag skulle kolla är att pumpen går åt rätt håll.
Byt plats på två faser o testa om det blir bättre eller sämre.
Fast pumpen har suttit där sedan 1998 och går dåligt först nu.

Testa ändå

Det blev ett pumpbyte och det löste problemet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.