Medlem
· Västra Götaland
· 1 710 inlägg
Jag har cirka 40 meter PEM-slang med inkommande vatten till ett litet fritidshus.
Skall montera en värmekabel inuti PEM-slangen, har rätt koppling för det. Vintertid används huset i perioder, men rätt så långa tider inte alls. Jag har därför monterat slags kran för att enkelt kunna stänga av och sen tömma slangen på vatten.
Så värmekabelns behov föreligger alltså enbart när vi är där kalla veckor på vintern, och ev. att den får stå om man vet att man ska tillbaka inom några dgr.
I denna situation funderar jag på för- och nackdelar med antingen en självreglerande kabel, eller alternativt köpa en som inte är det men montera en termostat.
Vill välja nåt som verkligen fungerar på sikt, men självklart inte köpa dyrare saker än nödvändigt.
Skall montera en värmekabel inuti PEM-slangen, har rätt koppling för det. Vintertid används huset i perioder, men rätt så långa tider inte alls. Jag har därför monterat slags kran för att enkelt kunna stänga av och sen tömma slangen på vatten.
Så värmekabelns behov föreligger alltså enbart när vi är där kalla veckor på vintern, och ev. att den får stå om man vet att man ska tillbaka inom några dgr.
I denna situation funderar jag på för- och nackdelar med antingen en självreglerande kabel, eller alternativt köpa en som inte är det men montera en termostat.
Vill välja nåt som verkligen fungerar på sikt, men självklart inte köpa dyrare saker än nödvändigt.
Jag tror att den självreglerande detaljen mest är till för att det inte skall bli så varmt vatten att det blir risk för legionella. Den brukar i praktiken dra ganska nära sin maxeffekt i alla fall. Jag har självreglerande kabel till min vattenledning. Och jag har en termostat för att den inte skall gå på i onödan. Det kan bli högst märkbar energiförbrukning från kabeln annars.
Håller med. Du ska ha termostat även med självreglerande, annars värmer kabeln hela tiden. Självreglerande betyder att den ger mer eller mindre effekt, men den stänger inte automatiskt av vid tex +5° C. Se här för enkel förklaring:
Glöm inte jordfelsbrytare, du kan ha en sådan med stickkontakt som sitter före termostaten som syns i bild ovan.
Glöm inte jordfelsbrytare, du kan ha en sådan med stickkontakt som sitter före termostaten som syns i bild ovan.
Det har visst råkat bli så bara. Brukar ha den på 2 grader. Men tror inte det är nån fara med 0 grader heller. Min slang ligger på 40cm djup ungefär. Det blir ju inte minusgrader där lika snabbt som det blir i luften tänker jag. Och varje gång man tar lite vatten värmer man ju slangen igen.S fiar4387 skrev:
En höst innan jag hade termostat på min värmekabel hade jag glömt att slå på den. En helg i december var det -15º när jag inte var hemma. Då men inte förr frös vattenledningen precis där den kommer ut genom väggen men innan den gått ner i marken. Det är ju oftast fråga om PEM-slang. Den tål att det fryser. När jag fixade termostat hemma hos mig gjorde jag en överarbetad hembyggd termostat som slår till när dygnsmedeltemperaturen sjunker under 0º.
Ja nån enstaka plusgrad är det ju värt att ha den inställd på. Är väl en liten kostnad i jämförelsen med om något fryser sönder. Hur som helst är termostat det man ska ha. Så slipper man råka glömma koppla på värmen.S fiar4387 skrev:
Klicka här för att svara