Håller på att bila upp källargolvet för byte av gammal gjutjärnsbrunn i tvättstugan.
Kört ner en rejäl bit och även tagit bort en förhöjningsring (ingjuten en bit under golvytan?) innan fotot. Nu när jag bilar kör jag igenom vid tre olika ställen runt om där jag går i vatten. Någon kunnig här inne som kan hjälpa en lekman?
(Rörläggare kommer byta brunn)
(Tvättstugan ligger längst bort i källaren räknat från där avlopp ansluter till det kommunala och kortast väg dit är uppåt i bilden)
(Att det ser fuktigt ut runt om har jag själv orsakat, inget med hålen att göra)

• Uppbrytet källargolv med synlig gammal gjutjärnsbrunn och vattenläckage runt kanterna i en tvättstuga under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skånepöjk
Vad är frågan?

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Vad är frågan?
Hur kan jag gå igenom och ner i vatten runt brunnen?

D Dlunfin skrev:
Hur kan jag gå igenom och ner i vatten runt brunnen?
Det kan stå vatten under plattan p.g.a. t.ex. dålig dränering.

Skånepöjk
Brunnen är väll lagd direkt på marken? Brukar vara så i gamla hus. Bara ta bort

Immobil Immobil skrev:
Det kan stå vatten under plattan p.g.a. t.ex. dålig dränering.
Njae, detta verkar vara en del av brunnen. Eller åtminstone ett rör. Vattnet leds undan när man häller vatten.

D Dlunfin skrev:
Njae, detta verkar vara en del av brunnen. Eller åtminstone ett rör. Vattnet leds undan när man häller vatten.
Vad är då ditt problem?

Immobil Immobil skrev:
Vad är då ditt problem?
Undrar om någon kunnig vet hur ev koppling kan se ut på en sån här gammal brunn, eller om jag borde lägga undan mina lekmannahänder och låta rörläggare ta hand om det. Osäker på om jag kan fortsätta.

D Dlunfin skrev:
Undrar om någon kunnig vet hur ev koppling kan se ut på en sån här gammal brunn, eller om jag borde lägga undan mina lekmannahänder och låta rörläggare ta hand om det. Osäker på om jag kan fortsätta.
Hade jag varit du, hade jag fortsatt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.