3 769 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Är grönt ärg = läckage?
Är grönt ärg runt en koppling alltid = läckage? Det är koppar/mässing(?) kopplingar och har lite grönt runt sig i skarven. Och kanske den viktigaste frågar: Behöver man göra något åt det? Det ser inte blött ut. OM man ser det som en rörmokare - vad gör man då? Inget? Drar åt? Kopplingarna är från 2018 när en rörmokare drog rören.
Vi har så på några ställen. Kan vara ett minimalt läckage som gör att kopparn ärgar. Är det kallvattenledningar kan det också vara kondens som lägger sig på rören. Jag har aldrig gjort något åt det men det är klart om du ser att det droppar så är det ju läge att åtgärda.
För att det ska ärga behöver det ju vara lite (väldigt lite) fukt på en koppling.
Det kan komma från läckage eller kondens.
När jag själv har stött på kopplingar som "ser bra ut" men har lite ärg på sig har jag virat lite papper på för att kolla ett tag senare om man kan göra någon slutsats baserat på det.
Är det bara någon droppe då och då och det är i ett välventilerat utrymme där man kommer märka ett större problem tydligt har jag struntat i det, finns mer prioriterade saker att göra.
Är det mer påtagligt får man bita i det sura äpplet och lösa problemet.
Kan ju vara så enkelt att man bara behöver dra åt lite mer, men det kan ju även vara något som blir värre av att dras åt hårdare.
Det kan komma från läckage eller kondens.
När jag själv har stött på kopplingar som "ser bra ut" men har lite ärg på sig har jag virat lite papper på för att kolla ett tag senare om man kan göra någon slutsats baserat på det.
Är det bara någon droppe då och då och det är i ett välventilerat utrymme där man kommer märka ett större problem tydligt har jag struntat i det, finns mer prioriterade saker att göra.
Är det mer påtagligt får man bita i det sura äpplet och lösa problemet.
Kan ju vara så enkelt att man bara behöver dra åt lite mer, men det kan ju även vara något som blir värre av att dras åt hårdare.
Klicka här för att svara