Någon som kan ge svar på vad exakt jag behöver för att kunna proppa dessa rör, samt var på röret det skulle vara bäst/lättast för mig att göra det det.. (eller ifall det är något att ringa rörisen om..)

Elementet och huvdustammarna ska så småningom bort/bytas helt och hållet, men under renoveringen räcker de med att de proppas i källarnivån enligt bild nr 2.

Dimensionen på rören är 12 enl måttstickan, men själva böjarna är mindre och något svårmätta…

Det bästa kanske är att kapa huvudstammen istället, men det fixar inte jag..

• Vitt rörledningssystem och element i ett rum med synliga böjar och anslutningar vid golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostiga vattenrör och böjar under ett golv med synliga skador på trästrukturen.
    Skapa konto
Du behöver en huv till den högra och en propp till den vänstra.

Huv:
https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-huv-10/

Propp:
https://www.rinkabyror.se/artikel/svart-propp-10/

Kolla dimensionen här:
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
12mm utvändigt blir ingen känd dimension. Mät igen. Det är bara de i tabellen som finns.

Kapa dina gamla rör en bit ut med tigersåg eller bågfil. Skruva ut stumparna ur huvudstammen med en rörtång. Det kan hjälpa att värma om de sitter hårt.

Täta de nya huvarna och propparna med lin och unipak eller locherpasta.
https://www.rinkabyror.se/artikel/locher-pasta-tub-50-g/
https://www.rinkabyror.se/artikel/unipak-unigarn-i-rulle-80g/

• Gilla
Metafor och 1 till
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Du behöver en huv till den högra och en propp till den vänstra.

Huv:
[länk]

Propp:
[länk]

Kolla dimensionen här:
[länk]
12mm utvändigt blir ingen känd dimension. Mät igen. Det är bara de i tabellen som finns.

Kapa dina gamla rör en bit ut med tigersåg eller bågfil. Skruva ut stumparna ur huvudstammen med en rörtång. Det kan hjälpa att värma om de sitter hårt.

Täta de nya huvarna och propparna med lin och unipak eller locherpasta.
[länk]
[länk]
Tack för snabbt och informativt svar!
Du menar att jag ska kapa dom vid dom röda streck jag ritat? 12mm är måttet på själva rören (cirklarna jag ritat). Måttet vid böjarna är som sagt rätt svåra att mäta av nån anledning, dom är rätt oregelbundna av nån anledning..

• Gamla rör under golv med röda streck markerade för kapning och ritade cirklar som illustrerar rörens diameter.
    Skapa konto
De va ju inga pengar för dom där sakerna, jag kan ju köpa alla möjliga dimensioner och testa mig fram

Vet inte om jag är så sugen att hålla på kring huvudstammen på den med utvändig gänga när den ser ut såhär? (Bild 1). Då kanske man skulle ge sig ett försök längre upp. (Bild 2). Alternativt ännu högre upp (förra inlägget med mina ditritade cirklar), men då är det rätt svårt att komma åt att skruva - både ur och i, om jag inte tar upp taket en aning, men de går väl att lösa..

Returloppet ser betydligt trevligare ut att skruva på, men det kanske man inte ska lita på… (Bild 3)

• Rostig röranslutning med utvändig gänga i behov av underhåll.
    Skapa konto
  • Närbild av en gammal, rostig röranslutning med utvändig gänga som behöver underhåll.
    Skapa konto
  • Rostig röranslutning med utvändig gänga under tak, behov av underhåll synligt.
    Skapa konto
Oj, ser att bilderna kom i fel ordning. Bild nr 1 är egentligen den jag menade som bild nr 2. Nr 2 är den jag menade som nr 3 och nr 3 ska vara nummer 1.. rörigt, sorry!

Ingen som har fler råd?!

Du kan ju plugga vid kopplingarna till elementet?! De ser ju inte så rostiga ut.

E Emanuel01 skrev:
Du kan ju plugga vid kopplingarna till elementet?! De ser ju inte så rostiga ut.
Behöver komma ner under golvnivån.. nytt golv, ny vägg och golvvärme istället för element så kan inte ha rören i vägen under renoveringen

Då skulle jag värma ordentligt innan jag drog i kopplingarna. Lin brukar ju kunna sätta sig rätt bra.

E Emanuel01 skrev:
Då skulle jag värma ordentligt innan jag drog i kopplingarna. Lin brukar ju kunna sätta sig rätt bra.
Du menar också närmast huvudstammen eller högre upp?

Skulle nog pröva högre upp på den högra, typ skarven där.

• Gilla
Ht33781
  • Laddar…
H Ht33781 skrev:
Behöver komma ner under golvnivån.. nytt golv, ny vägg och golvvärme istället för element så kan inte ha rören i vägen under renoveringen
Du verkar ju ha ett bra ställe att proppa i böjarna direkt under taket där rören uppifrån är igängade. Du behöver bara två proppar R10, G10, 3/8" eller vad man nu vill kalla det.

Du har bra läge att lossa genom att dra uppe nära golvet där har du utrymme och lätt att komma åt med rörtång.

• Gilla
Ht33781
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.