Då det börjat rinna ner sakta i köksvasken har jag monterat bort samtliga rör under vasken och rengjort. Trots det så vill det inte rinna ner bättre.
Men om jag lossar grova slangen som går ner i avloppet och lägger i en hink och spolar så funkar allt perfekt.
Betyder detta att det finns något stopp längre ner i avloppet? Har kört med rensvajer ca 7 meter utan problem. Eller är det något med avluftningen? Huset är 5 år och har kommunalt avlopp.
Tacksam för tips.
Men om jag lossar grova slangen som går ner i avloppet och lägger i en hink och spolar så funkar allt perfekt.
Betyder detta att det finns något stopp längre ner i avloppet? Har kört med rensvajer ca 7 meter utan problem. Eller är det något med avluftningen? Huset är 5 år och har kommunalt avlopp.
Tacksam för tips.
Det kommunala avloppet börjar vid tomtgräns. Fram till dess är det ditt.
Är det bara i köket du märker att det rinner ut dåligt?
Inte från handfat?
Beställ i så fall spolning och var sedan noga med att inte hälla ut fett i avloppet utan häll i matavfallet (eller torka med papper som du slänger i matavfall). Byt till Yes diskmedel, lär spela roll.
Är det bara i köket du märker att det rinner ut dåligt?
Inte från handfat?
Beställ i så fall spolning och var sedan noga med att inte hälla ut fett i avloppet utan häll i matavfallet (eller torka med papper som du slänger i matavfall). Byt till Yes diskmedel, lär spela roll.
Ett bra tips är också att mellan varven köra diskmaskinen på lite högre temperatur och inte bara köra på “Eco”. Jag vet inte om det eliminerar alla problem men det är bra för maskinen, håller rent vattenlås och förhoppningsvis även avloppet en bit ner. Jag har då aldrig haft stopp i något köksavlopp iaf.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 130 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 130 inlägg
Jag hade tokstopp i köksstammen för några månader sedan. Öppnade rensluckan i källaren och det var en solid kaka av många års samlat fett. Helt kört att få bort på egen hand. Spolbilen fick bort det på en kvart.
Klicka här för att svara