Byggahus.se

Fylla membranhydrofor

1. Jonasjf
    Medlem · 31 inlägg

Jonasjf

Medlem
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    D62A3EF8-8670-4147-B120-F6F5D11221B8.jpeg
    Kort fråga:
    Om jag har en membranhydrofor måste jag då fylla på luft via nippeln i toppen?

Jag har testat att tömma den helt på vatten och sen startat pumpen och fyllt upp den igen. Dock kvarstår problemet att pumpen börjar jobba så fort jag tar lite vatten ur en kran vilket gör att om jag använder mycket vatten, så slår pumpen av och på hela tiden vilket leder till att motorskyddet löser ut

2. D
    Besserwisser · E · 14 650 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Ja, du måste fylla luft på toppen.

3. Jonasjf
    Medlem · 31 inlägg

Jonasjf

Medlem

grymt!!

4. A
    Medlem · Stockholms län · 8 704 inlägg

Avemo

Medlem
    Skall du utnyttja den maximalt så börjar du med att titta på manometern vilket tillslagstryck pumpen har. Sedan stänger du av pumpen och öppnar kranen så att den blir trycklös. Därefter fyller du på med luft till strax under pumpens tillslagstryck. Slutligen stänger du kranen och startar pumpen.

5. Jonasjf
    Medlem · 31 inlägg

Jonasjf

Medlem
    Nu har jag tömt vattnet igen och var helt säker på att jag skulle behöva fylla på luft, men så blev det inte. Trycket i tanken låg på drygt 4 bar!!!
    Nu har jag luftat ur så att trycket är 2 bar. Trycket håller gott till att spola på toa samt att fylla en spann med vatten utan att pumpen startar. Förhoppningsvis slipper jag nu de korta start och stoppen som leder till att motorskyddet löser ut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.