Motorn måste ha "hjälp" på fläktvingen för att gå upp i varv. Kan man misstänka att kondensatorn get sig? Men då borde den väl snurra på när man väl har petat på fläkten? Motorn är 240V 1 fas. Pumpen orkar inte upp till mer än 3,5 Bar. Då bryttrycket var inställt på 4,2 så stod den och gick utan att slå ifrån annat än att man drar ur kontakten. Vad kan vara fel då? höjd till vattenspegel i brunn ca 6,5 m
Kondensatorn behövs både för start och för drift. Om kondensatorn är dålig så orkar inte motorn lika mycket å då blir det lägre tryck.
Så byt kondensatorn till en ny, köp en med minst samma spänning, samt samma kapacitans.
Så byt kondensatorn till en ny, köp en med minst samma spänning, samt samma kapacitans.
Nja, det vet jag inte. den gamla som är av samma fabrikat DAB var inställd på att så igång på 2,5 och gick upp till 4,2. Bytte därefter till den här ( se bilden i 1:a inlägget) alt https://www.proffsmagasinet.se/trad...ctpage-nosto-6-fallback-nosto-1-1623138211532
finns på k-rauta också
https://www.k-rauta.se/produkt/pumpautomat-beulco-jet-82m-20-aqua-jet-gjutjarn/7331807054907
Som jag fattar så är max tryck strax under 5 Bar men den står manometern står bara still vid 3,2 och då slår inte tryckbrytare ifrån alls
finns på k-rauta också
https://www.k-rauta.se/produkt/pumpautomat-beulco-jet-82m-20-aqua-jet-gjutjarn/7331807054907
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag fattar så är max tryck strax under 5 Bar men den står manometern står bara still vid 3,2 och då slår inte tryckbrytare ifrån alls
Redigerat:
Längd och diameter på sugledning har betydelse vet jag. Vår jetpump har lång sugledning med liten diameter och den fick jobba länge för att ta sig upp till 3,2 bar. Mer klarar den inte. Vi har satt frånslag vid 3 bar istället. Är det ringpumpen du har bytt ut med denna?
H husbonden skrev:
Har precis mätit upp kondensatorn och den visar påp multimeternDemmpa skrev:
SVAR: Har precis mätit kondensatorn och multimetern visar på 12,42. den är märkt 12,5 så jag tror den är ok, eller?Demmpa skrev:
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Innan du skruvar sönder pumpen, så skulle jag rekommendera att du först sätter på en kort sugslang ner i en hink med vatten och då se om begränsningen ligger i pumpen eller inte.
Har denna pumpen fungerat och problemet uppkommit med tiden eller har den strulat hela tiden sen du bytte ut den?
Att prova med en kortare slang som nämnts kan vara en bra idé. Vi hade problem en gång med att det blivit mycket sediment i botten på brunnen så silen blev igensatt. Det kan också göra att pumpen får problem att bygga upp tillräckligt tryck
Att prova med en kortare slang som nämnts kan vara en bra idé. Vi hade problem en gång med att det blivit mycket sediment i botten på brunnen så silen blev igensatt. Det kan också göra att pumpen får problem att bygga upp tillräckligt tryck
sug slangen är ny och med limmade anslutningar och backventilen är kollad. dvs öppnar vid sug o håller tätt tillbaka. från pump in till huset är de ca 50 meter och ingen höjdskillnad alls- PEM 32 hela vägen.
Ja kanske skall sätta ihop igen och testa suga från vattentunnan och se vad för tryck som byggs upp
Ja kanske skall sätta ihop igen och testa suga från vattentunnan och se vad för tryck som byggs upp
Har som sagt mätit kondensatorn och den förefaller okulärt felfri. multimetern visar rätt kapacitans och efter urladdning så visar den initialt motstånd ett par sekunder om man ohmmäter för att sedan landa in på oändligt motstånf. Å`termonterat och testat igen och då den strömsätts så står den still och bara brummar.
Hur felsöka vidare?
Hur felsöka vidare?
8,3 Ohm röd- blå kabel
7,5 Ohm svart blå
0,6 Ohm röd-svart
Kondensatorn capacitans mäter multimetern samma som märkningen.
Pumpmotor 850 watt
Vad är felet?
7,5 Ohm svart blå
0,6 Ohm röd-svart
Kondensatorn capacitans mäter multimetern samma som märkningen.
Pumpmotor 850 watt
Vad är felet?
Redigerat:
Lite långsökt :
Kortslutet varv i någon av lindningarna?
Dålig kontakt i matningen/tryckvaktskontakter/stickpropp/vägguttag ?
Kan du mäta spänningarna över respektive lindning ?
Kortslutet varv i någon av lindningarna?
Dålig kontakt i matningen/tryckvaktskontakter/stickpropp/vägguttag ?
Kan du mäta spänningarna över respektive lindning ?