5 388 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Fylla luft i hydrofor
Du får en mindre aktiv volym på det viset än om du fyller på med mer luft. Men det är en ganska vanlig metod vad jag förstår. Så uppenbarligen är den bra nog för många.Müssli skrev:
Jag passar på att ställa en fråga.
Jag har ingen möjlighet att se vattennivån på min tank och gör så här istället :
Stänger av vattenpumpen och tömmer ut allt vatten ur tanken. Stänger utgående kran och startar pumpen. Enligt min rörläggare kommer nivåerna bli bra sen när tryckvakten slår av. Verkar det vettigt?
Jag vill nog påstå att jag vill maximera "vattenuttaget", dvs få ut så mycket vatten som möjligt med hjälp av luften. Som sagt, jag har inte provat denna metod så det kanske blir lika bra eller t.o.m. bättre. Men metoden att lufta upp till frånslagstrycket vet jag fungerar bra.A Avemo skrev:
Precis så. Och det gör man genom att maximera luftvolymen. Volymen under ytan vid frånslagstrycket gör ingen som helst nytta för vattenmängden mellan till och frånslag. Man får ju vatten i kranen även med fler tillslag på pumpen. Så det är inte så viktigt att maximera den aktiva volymen.foreman skrev:
Åtminstone förr i tiden ansågs det viktigt att maximera den aktiva volymen, då pumpar inte tål hur många pumpstarter per timme som helst. Men det kanske är något man inte längre tar hänsyn till. Jag gör det i alla fall.A Avemo skrev:
Jag har en ventil där jag kan fylla på med luft men det känns osäkert eftersom jag inte vet hur mycket vatten som är i tanken. Jag ville ha ett sånt där rör som sitter på utsidan och talar om vattenvolymen men enligt rörläggaren var det inte bra eftersom det är svårare att få tanken att hålla tätt... Tanken står i ett uppvärmt pannrum så det går inte att känna med handen var vattnet står.A Avemo skrev:
Dessutom har vi aldrig sådär härligt iskallt vatten heller men det är ju svårt att göra något åt.
Jag håller helt med dig. Om man inte maximerar den aktiva volymen kan man lika gärna välja en mindre hydrofor. Nu finns det dock många som sällan eller aldrig tittar till vattenanläggningen. Troligen förkortar det livslängden på tryckströmbrytaren. Men om det inte är en galet liten luftmängd så blir det antagligen ingenting man märker i praktiken.foreman skrev:
På en hydrofor SKA det finnas vattenståndsställ/nivårör. Så strunta du i vad rörläggaren säger och sätt dit ett sådant. Packa med lin och locherpasta så blir det tätt. Sedan kan man stänga ventilerna på stället då det inte används.Müssli skrev:
Jag har en ventil där jag kan fylla på med luft men det känns osäkert eftersom jag inte vet hur mycket vatten som är i tanken. Jag ville ha ett sånt där rör som sitter på utsidan och talar om vattenvolymen men enligt rörläggaren var det inte bra eftersom det är svårare att få tanken att hålla tätt... Tanken står i ett uppvärmt pannrum så det går inte att känna med handen var vattnet står.
Dessutom har vi aldrig sådär härligt iskallt vatten heller men det är ju svårt att göra något åt.
Jag har samma "problem" med hydroforen i uppvärmt utrymme, men det är enligt mig inget stort problem. Den går ju att isolera om man vill det.
Nu är det fixat!
Tömde ur allt vatten och startade sen pumpen så blev det bra, nivån hamnade lite över 2/3 delar av hydroforen och nu kan vi tappa bra mycket vatten mellan pumpens stopp och start.
Hittade dessvärre ett litet hål på sugledningen från brunnen.... Så det blir till att gräva upp och lägga slang nåt tag framöver... Ska nog även passa på att byta ut alla gamla kopparrör som går i huset så kan man sova lite bättre sen!
Tömde ur allt vatten och startade sen pumpen så blev det bra, nivån hamnade lite över 2/3 delar av hydroforen och nu kan vi tappa bra mycket vatten mellan pumpens stopp och start.
Hittade dessvärre ett litet hål på sugledningen från brunnen.... Så det blir till att gräva upp och lägga slang nåt tag framöver... Ska nog även passa på att byta ut alla gamla kopparrör som går i huset så kan man sova lite bättre sen!
Det är ju en Hydrofor har, inte Hydropress!J jonaserik skrev:Inte fylla till 4 bar, det ska vara i ditt fall ca 2,7 bar , det ska alltid vara ett tryck som ligger strax under tillslagstrycket för pumpen , ger du 4 bar kommer pumpen att få hicka som nu. VVB uppe har inte med et att göra. Smällar kan bero på att rören som får VV rör på sig, se hur dom går, kan sitta lite t spänn och då kan det smälla/knäppa vid rörelse.
Lite svårt att få till det med Dina anvisningar då!
Klicka här för att svara