Hej,

Idag började jag få ett brummande ljud som antingen kommer från värmepumpen eller där vi har en magnetventil som sitter efter vattenmätaren. Jag har svårt att lokalisera om det är från pumpen eller ventilen, det vibrerar när jag håller på röret vid magnetventilen när ljudet uppstår, det kommer lite då och då utan att vi spolar i någon kran, vilket det enbart gjorde förut på lågt flöde. Nu verkar cirkulationspumpen väldigt varm, tänker om det är den nu som gör det ljudet. Jag vet inte hur varm en sån ska vara i drift men känns väldigt varm. Förut när vi hade det brummande ljudet när kranen sattes på i väldigt lågt flöde så ringde jag kommunen som var här och kontrollerade backventilen och provade även med att koppla bort mätaren men samma ljud, så den är det inte.

blir inte riktigt klok då vi inte spolar i nån kram men ändå kommer brummande ljud i intervaller.

Nån som kan ha någon idé ?

Mats-S
Ta en lång grov skruvmejsel och tryck mejselsidan mot misstänkta ytor för att lokalisera närmare vart ljudet uppstår. Skruvmejseln kommer att fungera som typ ett stetoskop, handtaget trycker du mot örat.

• Gilla
M@ZE
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Ta en lång grov skruvmejsel och tryck mejselsidan mot misstänkta ytor för att lokalisera närmare vart ljudet uppstår. Skruvmejseln kommer att fungera som typ ett stetoskop, handtaget trycker du mot örat.
Tack Mats, jag ska prova det. Det jag gjorde nu var att stänga av värmepumpen och ljudet fortsatte sporadiskt att brumma lite då och då. Så det borde inte vara V-pump iaf. Misstänkt är den magnetventil som sitter efter vattenmätaren .. kan den verkligen göra så att det blir sånt ljud asså .. både vibrerar när jag håller handen där och låter .. men går ju genom hela värmeslingorna som är efter också ?

• VVS-installation med backventil och säkerhetsventil, markerade med pilar och text.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prova att ta bort den grå kontakten på ventilen, sitter med en skruv. Lyssna sen, spolen kan låta om den drivs med växelström, och ljud sprids bra i vatten,

• Gilla
M@ZE
  • Laddar…
K Keld skrev:
Prova att ta bort den grå kontakten på ventilen, sitter med en skruv. Lyssna sen, spolen kan låta om den drivs med växelström, och ljud sprids bra i vatten,
Provade det nu på morgonen och skruvade bort kontakten, tyvärr ingen skillnad. Stänger jag av vattnet slutar det såklart.

F
M M@ZE skrev:
Provade det nu på morgonen och skruvade bort kontakten, tyvärr ingen skillnad. Stänger jag av vattnet slutar det såklart.
Låter som om det är nåt i mekaniken i magnetventilen som vibrerar av vattenströmmen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.