4 465 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Hur mycket plats behövs i trossbotten för avloppsrör?
Hej, jodå arbetet med avlopp och vatten fortsätter med ständigt nya frågeställningar. Nu funderar jag på hur mycket plats det behövs i trossbotten för avloppsrör? (I höjdled)
Så som det är nu är det knappt 10 cm (98 mm) och det är väl för lite? Hela utrymmet är 1,9 m. Det ska bli en toalettstol där jag markerat med rött och ett handfat där jag markerat med grönt. Vidare kommer det att vara diskbänk på andra sidan väggen, till höger om det här utrymmet. Källaren, där avlopp och vatten kommer in i huset ligger under utrymmet där diskbänken ska stå.(där det står ett bord på bilden)
Vi kan höja bjälkarna som golvet ska vila på men inte hur mycket som helst eftersom det ska stämma med befintlig tröskel.
Det är alltså ungefärligt mått från undersidan golvet ner till den svarta pappen jag undrar över.
Bortse från det fack som är djupare för det är bara det facket som är så djupt.
Så som det är nu är det knappt 10 cm (98 mm) och det är väl för lite? Hela utrymmet är 1,9 m. Det ska bli en toalettstol där jag markerat med rött och ett handfat där jag markerat med grönt. Vidare kommer det att vara diskbänk på andra sidan väggen, till höger om det här utrymmet. Källaren, där avlopp och vatten kommer in i huset ligger under utrymmet där diskbänken ska stå.(där det står ett bord på bilden)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi kan höja bjälkarna som golvet ska vila på men inte hur mycket som helst eftersom det ska stämma med befintlig tröskel.
Det är alltså ungefärligt mått från undersidan golvet ner till den svarta pappen jag undrar över.
Bortse från det fack som är djupare för det är bara det facket som är så djupt.
Avlopp från WC är ofta krångligt att få till i grunda och trånga trossbottnar. Har själv haft det problemet, och löste det med en WC med så kallat P-vattenlås. Men då krävs det istället att man kan gå med avloppsröret i väggen alternativt igenom och ut på andra sidan. Angående lutning så räcker det med minsta möjliga fall om det endast är en kort sträcka alldeles i anslutning till stolen. Så det kan t.o.m. vara under en procent.
Det går inte att sänka tyvärr. Under botten på trossbotten ligger urberget, vansinnigt stora granitblock och som om inte det hade räckt en hel del betong. (Men det är torrt och fint och det är ju bra.)B b8q skrev:
Det som jag kan se att vi kan göra är att höja bjälkarna så att färdigt golv kommer högre upp, vi får nog testa oss fram lite helt enkelt.
Jag hade hoppats lite på att det ska kunna gå med lite mindre dimension på rör... Det är ju så kort bit... Men det verkar inte möjligt.
Jag tror att det enklaste är att tänka om vad gäller planlösning. Det bör gå att placera toalettstolen där vi tänkte handfatet och då är vi ovanpå källaren, dit avloppet ska.
Då uppkommer frågan om hur stor dimension det behövs för avloppsrör från handfat? 50 mm verkar vanligast. Går det (och finns det) att använda exempelvis 40 mm?
Då uppkommer frågan om hur stor dimension det behövs för avloppsrör från handfat? 50 mm verkar vanligast. Går det (och finns det) att använda exempelvis 40 mm?