Vi har bytt avloppsledningar och golvbrunnar i källaren och skulle vilja ha in avloppet från tvättmaskinen mera dolt än tidigare. Förr mynnade tvättmaskinens avloppsrör ovanpå brunnen. Det ville vi ha bort men rörisen bygger ett vattenlås på röret ovanpå golvet för att sedan ansluta på stammen till brunnen. När jag beställde det antog jag att vattenlåset byggdes av rör under golvet, nu ser jag att det finns brunnar för extra tillopp, skulle en sådan kunna användas? https://www.purus.se/produkter/golvbrunnar/golvbrunnar-plast/7113580-vake-75-sida
Moderator
· Stockholm
· 52 705 inlägg
En fördel med en sådan är att man slipper få torrt i vattenlåset på brunnen. Golvbrunnen i tvättstugan brukar ju i praktiken inte användas.
32 mm är extra inloppet till brunn med vattenlås, det var 45-.rör han inte ville bygga vattenlås av under golvet.Rickard. skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 458 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 458 inlägg
Du kan googla jafo golvvattenlås om du fortfarande vill ha dolt men det kräver då 75mm rör så det kanske inte är värt mödan. Att bara få bort röret är väl det viktigaK Kurtivan skrev:
Jag har ibland funderat hur vattenlås i duschar på hotell utomlands funkar, aldrig så till den grad att jag försökt pilla upp gallret och se efter, men det jag noterat (utan att minnas vilka länder som har så) är att vissa länder har ett avlopp från en dusch eller badkar som inte ser rensbar ut utan går ut direkt i avloppet, utan att passera en rensbar brunn såsom är kutym i Sverige.Rickard. skrev:
Egentligen, om man gjorde ett vattenlås med grova avloppsrör, borde inte man kunna bygga bort behovet att "rensa brunnen", för med allt som spolas ned i toan utan det blir stopp, borde inte lite hår från duschen vara nåt problem.
Så min fråga är, ett grovt, dolt, ingjutet vattenlås typ det på första bilden, varför skulle det inte funka? Kan förstå om man inte vill ha det i ett bjälklag om man är orolig att den nedre skarven inte är 100% tät, men ingjutet i betong? Och aldrig mer behöva rensa golvbrunnen!
Rörmokaren sa att så gjorde man inte då det blir svårrensat vid ett stopp, så det var bara att godta det. Man inser ju att man ska vara lite påläst innan man beställer hantverkarjobb.J JohanLun skrev:Jag har ibland funderat hur vattenlås i duschar på hotell utomlands funkar, aldrig så till den grad att jag försökt pilla upp gallret och se efter, men det jag noterat (utan att minnas vilka länder som har så) är att vissa länder har ett avlopp från en dusch eller badkar som inte ser rensbar ut utan går ut direkt i avloppet, utan att passera en rensbar brunn såsom är kutym i Sverige.
Egentligen, om man gjorde ett vattenlås med grova avloppsrör, borde inte man kunna bygga bort behovet att "rensa brunnen", för med allt som spolas ned i toan utan det blir stopp, borde inte lite hår från duschen vara nåt problem.
Så min fråga är, ett grovt, dolt, ingjutet vattenlås typ det på första bilden, varför skulle det inte funka? Kan förstå om man inte vill ha det i ett bjälklag om man är orolig att den nedre skarven inte är 100% tät, men ingjutet i betong? Och aldrig mer behöva rensa golvbrunnen!
Kan tycka att det hade varit snyggare att sätta dit en spilltratt med vattenlås på väggen istället. Jag hade även bilat upp golvet till där den ska vara, för att slippa utanpåliggande horisontella avloppsrör.
https://rorfokus.se/produkt/spilltr...2MkseEK_OWRQ8-JYVB3kzROLzWbZ-j9BoCf54QAvD_BwE
https://rorfokus.se/produkt/spilltr...2MkseEK_OWRQ8-JYVB3kzROLzWbZ-j9BoCf54QAvD_BwE