Hej!
Vi minskade avloppssystemet rejält då vi renoverade 20-talshuset under åren 2002 - 2010. I samband med detta tog vi bort avlopp ifrån övervåningen och då togs även den avluftning bort som anslöt där och avslutades ute ovan tak. Avluftning ersattes med en ventil i köket och det här har fungerat bra under många år. Jag ritade lite snabbt upp vårt avloppssystem. Alla långa horisontella samlingsledningar är 110 mm och de vertikala är 75 mm utom kök och handfat där anslutningar är 50 mm. Eget avlopp och egen brunn.
Skiss av ett hemavloppssystem med anslutningar för tvättmaskin, WC, badkar, handfat, kök och dusch med en luftventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men då och då får vi problem som jag misstänker handlar om luft. Antingen en luftficka eller något annat. Problemet är att vattnet inte vill rinna ner i duschen. Öppnar jag vattenlåset så rusar vattnet ur.

Fyller jag badkar, handfat och samtidigt tömmer dessa med wc:n så rusar vattnet ut problemfritt. Så det är bra flöde hela vägen ut till trekammarbrunnen.

Jag har en inte helt underbyggd känsla av att fenomenet kommer oftare. Måhända kommer det mer frekvent då det är blåsigt. Vilket också talar för att det är något med avluftning. Men nu har jag haft fönster öppet - samma fel. Jag har haft en 110 mm öppning i källaren, öppnat övriga vattenlås och tagit bort luftningsventilen helt (helt öppet) - samma fel.

Om vi nu inte hittar något annat så är lösningen att komplettera med en klassisk avluftning. I så fall var skulle vara den mest optimala placering av dess anslutning?

Skulle väl kunna vara början på ett stopp ändå. Sen ska man väl ha "riktig" avluftning när man har enskilt avlopp ändå? :thinking:

Jag svarar mig själv efter att ha hittat följande:

Det är inte bara själva infiltrationen eller markbädden som behöver avluftning även en slamavskiljare måste ha det för att fungera rätt.

Finns inte avluftning så bildas det gaser i slamavskiljaren som skapar ett flytslam på fel plats.

Detta flytslam riskerar att följande med till efterföljande rening, lika med slamflykt och igensatt infiltrationsbädd och efterpolering eller undermålig rening av minireningsverket.

Vid ej fungerande avluftning så bildar de gaserna. Dessa bubblor fastnar det slam på och följer med upp till ytan.

Vakuumventil får inte användas på enskilda avlopp de släpper bara in luft och släpper inte ut luft och på sätt bryter den ventilationen.

Vakuumventil stoppar detta luftflöde och orsakar samma problem med slamflykt och är ett väldigt vanligt förekommande problem och felorsak till problem.

Entreprenörer som monterar vakuumventil tycker det är en bra, smidig och enkel lösning utan att veta att det förstör anläggningen.

När det är ett kommunal avlopp så fungerar vakuumventil utmärkt för att förhindra att vattenlåsen töms men när det är ett enskilt avlopp så är det helt fel.

Om gaserna vädras bort genom avloppsavluftningen så sjunker slammet ner till botten igen och slamavskiljarens process fungerar som den ska och inget slam bildas i sista kammaren.

Finns inte avluftning så finns stor risk att detta flytslam tar sig vidare ut i efterföljande rening steg och sätter i det med stopp i hela anläggningen som följd.

• Gilla
GVR4
  • Laddar…
Claes Sörmland
För att förklara problemet med golvbrunnen i duschen så har du nästan stopp någonstans längds den gula markeringen. Stoppet kan också vara bakfall på någon del av ledningen:

Schematisk illustration av avloppssystem med potentiellt stopp längs gula markeringen som sträcker sig från dusch till 3-kammarbrunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avluftningen över tak löser inte detta problem men mildrar symptomen av det eftersom luft då som sitter fast i avloppssystemet och inte kan komma ut till trekammarbrunnen som den ska istället tar vägen ut över taket.

• Gilla
Byggjanne
  • Laddar…
Jag misstänker det också. Jag körde igenom hela systemet förra helgen med en iller på 130 bars tryck. Idag har jag kört samma vända med varmvatten för att försöka lösa en eventuell nästanpropp av fett.

Det finns en skarv mellan det gamla gjutjärnsavloppet till det nya i pvc. Jag har kört extra mycket runt det stället för att se om det är där smått och gott hänger upp sig.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Uppdatering.

Jag körde med högtryck och varmvatten och det måste ha gjort susen. Nu är det bra flöde överallt och inget bubbel. Det var nog en slags propp någonstans. Tack för råd och tips.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.