2 226 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Tiden det tar att få varmvatten
Hej!
Vi har renoverat ett hus, gjort i stort sett allt och har en liten fråga gällande varmvatten. Det tar nämligen över en minut att få varmvatten vilket kanske inte låter så mycket men upplevs som en evighet när man snabbt vill ha det.
Jag har läst på lite och förstått att när det gäller villa, som i vårt fall, så finns det egentligen inget krav på den tid det får ta innan man får varmvatten.
Jag tycker att en rörmokare borde ha sett till att det inte tar mer än exempelvis 10 sek (i lägenhet TROR jag att kravet är typ 7 sek). De har installerat varmvattencirkulation vilket förbättrade tiden något men fortfarande drygt en minut.
Min fråga är om jag kan ställa något krav, göra något avdrag eller kräva annan åtgärd för att det ska bli bättre?
Tack för er hjälp!
Oscar
Vi har renoverat ett hus, gjort i stort sett allt och har en liten fråga gällande varmvatten. Det tar nämligen över en minut att få varmvatten vilket kanske inte låter så mycket men upplevs som en evighet när man snabbt vill ha det.
Jag har läst på lite och förstått att när det gäller villa, som i vårt fall, så finns det egentligen inget krav på den tid det får ta innan man får varmvatten.
Jag tycker att en rörmokare borde ha sett till att det inte tar mer än exempelvis 10 sek (i lägenhet TROR jag att kravet är typ 7 sek). De har installerat varmvattencirkulation vilket förbättrade tiden något men fortfarande drygt en minut.
Min fråga är om jag kan ställa något krav, göra något avdrag eller kräva annan åtgärd för att det ska bli bättre?
Tack för er hjälp!
Oscar
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 419 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 419 inlägg
BBR skriver såhär "Utformningen av vattenledningar och placeringen av vattenvärmare bör vara sådana att tappvarmvatten med rätt temperatur kan fås inom cirka 10 sekunder vid ett flöde av 0,2 l/s"
Exakt vad det innebär kan man kanske diskutera om men 1 minut ska det inte ta att få varmt.
Exakt vad det innebär kan man kanske diskutera om men 1 minut ska det inte ta att få varmt.
Du har garanterat inte cirkulation av varmvatten om det tar så lång tid. Alternativt så cirkulerar vattnet i systemet men utan att det passerar VVB dvs det tar än längre tid då allt vatten i systemet blandas och måste värmas innan det kommer varmt nog ur kranen. Tar det så lång tid oavsett vilken kran du öppnar? Eller är det bara tex i ett badrum som ligger långt från VVB? Är det det senare så lär det vara pga avståndet till VVB och att det inte är ett cirkulerande system i alla fall inte ut till detta badrum. Låter för övrigt opraktiskt med ett sådant system i vanlig villa då isolering av rör lär ta mycket plats och värmeförlusten bli rätt stor.
En fungerande varmvattencirkulation innebär även en högre energiförbrukning, eftersom rörens värmeförluster då pågår hela tiden (och pumpens förbrukning) Kan reduceras med ett tidur på pumpen som stänger av på natten (och kanske dagen om ingen är hemma)
Klicka här för att svara