Hej!
Hur monterar man i hop dessa galvade kopplingsdelar?
Hus från 40-talet. Delvis galvat rörsystem. Bygger badrum i källaren. Hade inte tänkt byta alla rör mot koppar utan mest byta denna T-koppling som läckte. Bytte även 90-gradaren nu. Men fattar inte hur/i vilken ordning jag ska skruva ihop detta. Försökt men hamnar i att det blir rätt men inte alls så tajt som jag vill. Skruvar jag på ena sidan så skruvas det upp på den andra osv. Vilken är den rätta ordningen?
Och jag vet att det allra bästa vore att byta allt mot mässing och koppar men i detta fall går det vidare mot ett delvis galvat system och jag kommer nog inte palla byta allt nu och vill inte att ädlare metall löser upp järnet osv.
Vad tycker ni jag borde göra? Hur får jag det tajt?
Skickade med en före-bild.
Hur monterar man i hop dessa galvade kopplingsdelar?
Hus från 40-talet. Delvis galvat rörsystem. Bygger badrum i källaren. Hade inte tänkt byta alla rör mot koppar utan mest byta denna T-koppling som läckte. Bytte även 90-gradaren nu. Men fattar inte hur/i vilken ordning jag ska skruva ihop detta. Försökt men hamnar i att det blir rätt men inte alls så tajt som jag vill. Skruvar jag på ena sidan så skruvas det upp på den andra osv. Vilken är den rätta ordningen?
Och jag vet att det allra bästa vore att byta allt mot mässing och koppar men i detta fall går det vidare mot ett delvis galvat system och jag kommer nog inte palla byta allt nu och vill inte att ädlare metall löser upp järnet osv.
Vad tycker ni jag borde göra? Hur får jag det tajt?
Skickade med en före-bild.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Du får ju börja längst in och dra den normalt tajt och sen bygga vidare utåt? Monterar du med lin och pasta kan man finjustera lite grann.
Börja skruva in dubbelnippeln längst till höger i bild menar du? Funkar liksom inte att bygga utåt i detta fall. Eller jag får inte till det.S Stefan1972 skrev:
Men fråga 2: Om jag istället byter till klämringskopplingar i mässing och kopparrör, vilken dimension ska jag ha på kopparrören? Dessa galvkopplingar som jag då ersätter är r25. Men skulle det räcka med 22 mm halvhårda kopparrör vidare in i huset?
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Jag förstår inte själva problemet? Om du börjar om och tar bort allt och så börjar du längst in och monterar den nippeln. Drar åt den normalt. Sen tar du nästa del och drar åt normalt osv osv tills du har fått dit allt?
Går inte det eller hur menar du? har du dragit dit allt halvlöst eller vad?
Finns ingen anledning att byta material om du bara ska ha dit det där. Du har ju alla delar redan.
Går inte det eller hur menar du? har du dragit dit allt halvlöst eller vad?
Finns ingen anledning att byta material om du bara ska ha dit det där. Du har ju alla delar redan.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Okej, jag kanske fattar grejen nu när jag inser att det kanske är inkommande vatten.......ts står med kranen fast i ledningen och försöker få dit allt. Det går ju såklart inte. Du måste ha allt löst och gänga dit del för del och även kranen måste vara loss från slangen så du kan gänga dit allt.
Alternativet om det blir krångligt att stänga av vattnet är ju att montera dit en gängad halvkoppling på endera sida.
Eller unionkoppling heter det visst......https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-unionkoppl-in-ut-15/
Alternativet om det blir krångligt att stänga av vattnet är ju att montera dit en gängad halvkoppling på endera sida.
Eller unionkoppling heter det visst......https://www.rinkabyror.se/artikel/galv-unionkoppl-in-ut-15/
Aha… unionkopplingS Stefan1972 skrev:Okej, jag kanske fattar grejen nu när jag inser att det kanske är inkommande vatten.......ts står med kranen fast i ledningen och försöker få dit allt. Det går ju såklart inte. Du måste ha allt löst och gänga dit del för del och även kranen måste vara loss från slangen så du kan gänga dit allt.
Eller unionkoppling heter det visst......[länk]
Då slipper jag ligga sömnlös och fundera
Du får nog berätta lite mer om din anläggning och vilka behov av vatten du har.
Men jag hade sneglat på pexrör istället in huset.
Dessutom rekommenderar jag att försöka ta så litet och kort rör för varmvatten som de är möjligt. Tjocka ledningar för varmvatten utan varmvattencirkulation blir lång väntan på värme när man ska tvätta händerna
Dessutom rekommenderar jag att försöka ta så litet och kort rör för varmvatten som de är möjligt. Tjocka ledningar för varmvatten utan varmvattencirkulation blir lång väntan på värme när man ska tvätta händerna
Tack för tips. Det är en villa på 120 kvadrat. Barnfamilj med allt vad det innebär av vattenåtgång osv. Men inkommande vatten är i nuläget 35 mm PEM. Funkar det att jag går ner till 22 mm kopparrör - om jag nu ändå väljer kopparrör - eller blir det för stor diskrepans mellan volymen i PEM-slangen och kopparrören?A Alexn72 skrev:Du får nog berätta lite mer om din anläggning och vilka behov av vatten du har.
Jag går i så fall på med klämringskopplingar här i ställlet och 22-rör.
Det är normalt och vanligt med 22 mm i den delen för ditt fall. Inga problem med det och med PEX kan du välja motsvarande upp eller ner en dimension när inte 22 mm finns där.G Gagas skrev:Tack för tips. Det är en villa på 120 kvadrat. Barnfamilj med allt vad det innebär av vattenåtgång osv. Men inkommande vatten är i nuläget 35 mm PEM. Funkar det att jag går ner till 22 mm kopparrör - om jag nu ändå väljer kopparrör - eller blir det för stor diskrepans mellan volymen i PEM-slangen och kopparrören?
Jag går i så fall på med klämringskopplingar här i ställlet och 22-rör.
Klicka här för att svara