Tjenare,

Har ett tjog med hantverkare här hemma som gör det ena och det andra.

Bakgrund:
Bland annat så har en liten och gammal sunkig fd. bastu nu transformerats till ett nytt badrum med dusch och toalett.

Detta är beläget i källaren, och i rummet bredvid finns det gamla pannrummet (numera rummet där luftvattenpumpens varmvattenberedare och centralskåp står) där det också finns en golvbrunn.
Badrummet blev klart i måndags och då limmades toalettstolen. Dock så användes den inte förrän i tisdags och har väl använts ett par gånger per dag utan problem.

Sambo utförde idag en nr 2 med vad jag antar är normativa mängder papper och snabbt därefter behövde dottern göra nr 1. När hon väl spolat 2 ggr så konstaterade hon stopp och jag försökte lattja med vaskrensaren utan vidare framgång, men sen gick det bättre.

Dock noterade vi då att duschens golvbrunn + fall bredvid toalett plötsligt hade fyllt en yta med 60x60 cm brunt vatten som kommit upp. Körde med vaskrensare och andra aggressiva metoder och fick till slut ned äcklet.

Konstaterade därefter att det då nu istället kommit upp samma intressanta mängd avfallsvatten i golvbrunnen bredvid.

Min fråga är: Beror detta på ett dåligt fall?
Det var nämligen uttalat av hantverkarna som gjorde detta att fallet inte var generöst (kommer inte ihåg vilka grader det rör sig om) men det var minimalt med utrymme på't. Kan ett tillräckligt snålt fall (bara någon grad eller så) vara orsaken till denna misär, och vad är det bästa utifrån mitt perspektiv? Försöka åtgärda och nollställa felet och se om det fortsätter uppkomma? Det jag mest syftar på är väl om någon vet att snålt fall garanterat ger upphov till sånt här med lätthet eller je

Jag skulle säga att det är stopp någonstans i avloppet.

Vad händer om ni spolar mycket vatten på andra ställen?

För flera år sedan hade vi stopp ute i gatan, precis utanför anslutningspunkten.
Det uppdagades när vattnet inte rann undan tillräckligt fort i toaletten nere i källaren, märktes inget i golvbrunnarna i källaren, men det berodde på att det var längre rörledningar till dom än till toaletten.
Tog och spolade avloppet med högtryckstvätten utan att det hjälpte.
Kom sedan på att vi har en spolbrunn på tomten, tog och kollade i den, vatten stod en bit upp.
Fick ringa efter spolbil som filmade & spolade ledningen.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
Ibland glömmer rörmokaren kvar någon filt eller något som dom tryckt ner i avloppsrören för att hindra byggskräp från att hamna i avloppet. Då kan man få dessa fenomen också.

Jag testade att spola i ca 20 min i tvättstugan efter att jag skrev tråden, och på ovanvåningen som vi blåst ut fungerar fortfarande dasset, så jag spolade ett par ggr där och hade kran och gick ut. Flödet från det ut till vår egna avloppsbrunn gick väl (jag lyfte locket och kollade).

Vi fick hit en firma idag som spolade och kollade med kamera.

Ja, enligt snubben som var här och spolade (nämnde ingenting om det låga fallet) konstaterade att de gamla delarna av rören som inte bilats fram och blev bytt i samband med att vi gjorde nytt i det nya badet (bland annat golvbrunnen i rummet bredvid) var i uselt skick med rost, så det hade tydligen varit bös där ...

Jag ställer mig väldigt fundersam till varför det inte upptäcktes vid installation av det som är gjort, av rörisarna som varit här, då jag flera gånger i samband med röris #1 och projektledaren tjatat om att filma avloppet för att veta misärfaktorn. Trodde i min naivitet att de gjort det vid detta laget (varit ett samtalsämne sen i november).

Nåväl .. mycket vatten och lite papper var hans förslag. Tre timmar senare drar sambon igång tvättmaskinen i tvättstugan som är i rummet bredvid det nya badrummet respektive centralskåpet och konstaterar att det nu istället rinner över från golvbrunnen i det rummet :) Så jag vette tusan vad som pågår egentligen, men bevisligen så spolade han rent fram till någon krök och filmade till samma krök och var nöjd då vattnet rinner ok från toaletten nu, men antagligen så har skiten pressats upp i golvbrunn nr 2 nu istället?

Fortsättning följer, i guess.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.