Är spekulant på en sommarstuga där kommunen sagt att man inte får spola ut vattnet/avloppet .Helt enkelt inte använda vattnet.
Anledningen är att säljaren vet inte vart det tar vägen och förra ägaren har troligtvis gått bort .
Kommunen skulle göra en inspektion på husen I kommunen då kom de fram till detta.
De vet inte om där är någon uppsamlare för avloppet.
Och någon trekammarbrunn har de inte hittat.
Stugan ligger ensamt ute I skogen vid en sjö.
Byggd på 70 talet
Jag menar någonstans måste ju vattnet ta vägen, kanske ut i sjön, vilket jag inte tror, så bygger väl inte en människa.
Vi har ju frågat mäklaren med, men han vet inget heller.
Är det bästa att filma avloppet och se vart de tar vägen eller finns andra alternativ?
.

Det bästa är att utgå ifrån fakta: det finns inget godkänt avlopp på fastigheten. Räkna med att behöva anlägga nytt avlopp!
Hör med kommunen vad det är för krav som gäller för att anlägga ett godkänt avlopp vid en sjö, det brukar räknas som en känslig miljö.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Troligen inte värt det, bättre att se fastigheten som utan enskilt avlopp och sedan ansöka om ett avloppstillstånd för att anlägga en ny anläggning.

Skulle vara bra fantastiskt om det låg en fungerande avloppsanläggning där dold i marken sedan 70-talet. Mina föräldrar byggde sommarstuga vid den tiden och då var det stenkista som gällde. Dock bara för gråvattnet.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen inte värt det, bättre att se fastigheten som utan enskilt avlopp och sedan ansöka om ett avloppstillstånd för att anlägga en ny anläggning.

Skulle vara bra fantastiskt om det låg en fungerande avloppsanläggning där dold i marken sedan 70-talet. Mina föräldrar byggde sommarstuga vid den tiden och då var det stenkista som gällde. Dock bara för gråvattnet.
Ja en stenkista för gråvatten hade varit bra om där är en sådan. Ägaren har ju fått godkänt med en förbränningstoallet/cinderella från kommunen.
Men vill ju såklart har riktig toalett helst.
Men vi funderar på att gräva en trekammarbrunn så småningom, vi får se vad budgivningen springer iväg nästa vecka .

Claes Sörmland
L Lars1970 skrev:
Ja en stenkista för gråvatten hade varit bra om där är en sådan. Ägaren har ju fått godkänt med en förbränningstoallet/cinderella från kommunen.
Men vill ju såklart har riktig toalett helst.
Men vi funderar på att gräva en trekammarbrunn så småningom, vi får se vad budgivningen springer iväg nästa vecka .
Typiskt sett är stenkista inte en acceptabel BDT-lösning idag. Minimum brukar vara en minst 700 L slamavskiljare samt en efterföljande infiltration eller en markbädd. Eller nån out-of-the-box-produkt som ersätter markbädden.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.