H
Halloj!
Här kommer något jag behöver få kunskap och hjälp med. Det vertikala röret på resp koppling som går uppåt ska bort permanent så jag behöver plugga T-kopplingen. Jag hade ett passande lock med packning men det blev inte tätt så jag misstänker att det inte var så enkelt i detta fallet. Kanske tom som så att jag behöver något mer tillbehör och sedan använda den befintliga muttern så att allt blir tätt?

Vertikala röret är 15mm, Jag försökte söka efter tillbehör men hittar inte så mycket numera gällande kopplingsdelar tillverkade av CTC, finns det märket kvar i rörkopplingsdjungeln?

Äldre T-koppling i rörledning som behöver pluggas, med ett 15mm vertikalt rör som ska tas bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Krilleman
Det bör ju vara 16mm om det enligt min gissning är gamla Securex...
Dubbelkolla!

Men kan du inte bara köra två proppar på röret ovan kopplingarna? Det är nog lättast, jag drar mig alltid för att skruva på Scurex i onödan...

Sen är det bra om du vet från vilket år röret än för det finns två storlekar att välja mellan...
Vatette tillverkar en del prylar för detta fortfarande för allmän kännedom:

Tabell över klämringkopplingar med namn, dimensioner och artikelnummer för Securex och Vatette före och efter 1954.
Skapa konto

Diagram och bilder av rördelar inklusive övergångskona, plugg och övergångsnippel för Securex och Vatette-system.
Skapa konto

Redigerat:
H
Krilleman Krilleman skrev:
Det bör ju vara 16mm om det enligt min gissning är gamla Securex...
Dubbelkolla!

Men kan du inte bara köra två proppar på röret ovan kopplingarna? Det är nog lättast, jag drar mig alltid för att skruva på Scurex i onödan...

Sen är det bra om du vet från vilket år röret än för det finns två storlekar att välja mellan...
Vatette tillverkar en del prylar för detta fortfarande för allmän kännedom:

[bild]
Tack för svar! Huset är från tidigt 70 tal och min vilda gissning är att det är samma kopplingar sen när det byggdes. Menar du att det är enklast att kapa rören men att lämna en stump, montera en koppling därpå och plugga?

Det kommer göras om lite vvs på samma matning, redan senare i år och då är det lika bra att det byta till dagens standard men för att komma vidare där så måste dessa rören väck.
Jag kontrollmäter rören under morgondagen!

H
Nu har jag mätt igen @Krilleman. Får nog säga att det är 15mm. Hoppas det gör livet enklare!
Men jag kan bekräfta att det sitter en övergångskona där i, det noterade jag när jag hade isär kopplingen för ett tag sen.

Skjutmått visar 15mm mätning på en rörkoppling med övergångskona.
Skapa konto

H
Kan uppdatera med att rörmokaren fick ta sig an jobbet och jag blev 1625:- fattigare

Rörmokeriarbete under golv med nyinstallerade kopparledningar och mässingsfittings.
Skapa konto

Krilleman
Se där, 15mm.
Jag hade nästan vågat satsa pengar på 16mm.

Men sen så står det ju CTC på kopplingen också...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.