Hej,
Jag tänkte byta blandaren här hemma. Det är en ny blandare med soft pex slang, slät 10mm ände. Jag ska koppla den till befintlig 12mm kopparrör. I samband med detta tänkte jag ansluta kulventil på rörens ände.
Någon vänlig själ som kan länka kompletta produkter för detta ändamål? Clas Ohlsson, Jula, bauhaus, etc.
Mvh Briar
Jag tänkte byta blandaren här hemma. Det är en ny blandare med soft pex slang, slät 10mm ände. Jag ska koppla den till befintlig 12mm kopparrör. I samband med detta tänkte jag ansluta kulventil på rörens ände.
Någon vänlig själ som kan länka kompletta produkter för detta ändamål? Clas Ohlsson, Jula, bauhaus, etc.
Mvh Briar
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 064 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 064 inlägg
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 064 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 064 inlägg
På skissen ser det ut som att slangen har övergång till ett metallrör 10mm, så har det sett ut på mina senaste blandare. Då passar 10mm-klämringen direkt. Har du den hemma kan du ju dubbelkolla att det är metallände innan du köper nåt.Briar skrev:
Eller pratar du om diskmaskinsslangen? G15, "halvtum" är det på den.
Jag hajar, tack för svar! Nej det är enligt skissen, det är metallände, 6-kantig på insidan.Karrock skrev:
På skissen ser det ut som att slangen har övergång till ett metallrör 10mm, så har det sett ut på mina senaste blandare. Då passar 10mm-klämringen direkt. Har du den hemma kan du ju dubbelkolla att det är metallände innan du köper nåt.
Eller pratar du om diskmaskinsslangen? G15, "halvtum" är det på den.
Diskmaskinslangen har jag koll på
Ett annat tips är att köra på ett känt märke av klämringskopplingen. Så ifall du av någon anledning ska byta blandare i framtiden är det lätt att komplettera med nya klämringar och muttrar. (Man får inte blanda fabrikat hur som helst.)
Kör på vatette!
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...cu-vred-8546961/5110828/artikel-detaljer.html
Sen om 12mm rören är mjuka/halvhårda, glöm inte stödhylsan! Kranens rör behöver ingen stödhylsa.
Kör på vatette!
https://www.hornbach.se/shop/VATETT...cu-vred-8546961/5110828/artikel-detaljer.html
Sen om 12mm rören är mjuka/halvhårda, glöm inte stödhylsan! Kranens rör behöver ingen stödhylsa.
Super, tack för tips! Då blir det definitivt Vatette. Rören behöver stödhylsaådal skrev:
Ett annat tips är att köra på ett känt märke av klämringskopplingen. Så ifall du av någon anledning ska byta blandare i framtiden är det lätt att komplettera med nya klämringar och muttrar. (Man får inte blanda fabrikat hur som helst.)
Kör på vatette!
[länk]
Sen om 12mm rören är mjuka/halvhårda, glöm inte stödhylsan! Kranens rör behöver ingen stödhylsa.
Klicka här för att svara
