Martin Berggren
Martin Berggren: beroende på hur gängan mår kan denna vara ett alternativ https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/badrum/tvattstall/tillbehor-tvattstall/lundgrens-752-15-gummipropp-15-mm-o-3087968 [bild]
3 svar · 3,9k läst
pacman42
pacman42: En del nya kranar har inte backventil. Närdå trycket i rören ändras så går vattnet den lättaste vägen. Dettog långtid innan jag upptäckte detta problem i mitt då nya badrum. En backventil från Biltema och problemet var löst.
4 svar · 1,8k läst
M
-MH-: Det går la åt lite material också, och brunnen skall spolas. Men vi tar in fler.
2 svar · 886 läst
LoweW
LoweW: Tack för alla svar och tips! Angående kommunikation från företaget så går det i vanliga fall bra. Det är samma företag som sköter elnätet & sophämtning och all kommunikation angående det går hur bra som helst per post. Betalningen sker via e-faktura med en spec skickad via "Mina sidor" på företagets hemsida. Jag skickade iallafall precis iväg ett mail där jag bad om mer info om
13 svar · 4,3k läst
U
ujh: Ingen annan som har någon kommentar?
3 svar · 1,3k läst
·
M
Maledictus: [citat] För att du dels inte ser hur de ser ut inuti och dels att eftersom du ändå har så mycket öppet nu så är det ingen stor kostnad jämfört med att behöva riva väggarna igen när en läcka väl uppstår. Ser du dessutom exakt alla rör/muffar osv? Jag har gamla gjutjärnsrör i min kåk och det verkar som att vissa delar har klarat sig bättre än andra. Exempelvis är en del
88 svar · 98,7k läst
·
A
Alla namn upptagna: Ja det verkar vara svårt att få/hitta information om VVS. Som tur är slipper jag att fundera på elen, det problemet har jag överlämnat till elektrikern. Har ett par frågor angående avloppet i grunden, men är det lika svårt att få hjälp med det så kanske det inte är någon ide att starta någon ny tråd. Hittar ingen info om hur man gåt tillväga med avlopp för handfat och diskho
4 svar · 2,1k läst
B
Bjälkman: [citat] [citat] :cool: Nu med 2 st elpatroner!
3 svar · 4,4k läst
·
Rickard.
Rickard.: [citat] Sån var det första jag kom tänka på men det är ju inget precisionsjobb så det finns ju många lösningar. https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motordelar/oljepluggspackningar/gummiduk-2000017978
4 svar · 2,8k läst
K
karimt: Video on previous post is not correct. To open you need to put a coin on a gap of the flush button and turn. Then it pops out by itself. See this video: [MEDIA=youtube]WKEock-GiM4[/MEDIA]
6 svar · 22,9k läst
·
V
volvo51: Våran pump sitter 130 meter ner i borrhålet.
5 svar · 4,2k läst
·
R
richardke: Toppen, tack för svar!:)
2 svar · 1,1k läst
M
magnu: Är fakturan betald?
303 svar · 82,1k läst
·
G
Gabbe1: Jag kan ha fel, är absolut ingen expert på dessa vattenskåp. Men de LK skåp jag sett har haft max en genomgång för pem 32. Många Uni skåp från LK saknar helt möjlighet för att dra in nån större ledning öht.
5 svar · 2,1k läst
P
Peyman1: [citat] drog åt vattenlåset och det har slutat läcka nu
2 svar · 981 läst
·
F
Fula ankungen: Är intresserad av hur det gick eftersom jag är inne på samma lösning. Har stuga i skärgården. Kan inte borra eftersom jag då får upp saltvatten . Har gjort ordentligt med efterforskningar om avsaltningsaggregat för saltvatten. Dyrt som f#* och meckigt med filter och ljudnivåer
22 svar · 21,2k läst
·
gluskap
gluskap: Har någon erfarenhet av dessa två minireningsverk? Funktion, underhåll, slamproduktion, fosforfällning, lukt, o s v 4Evergreen BC https://www.4evergreen.se/produkter/minireningsverk-1-5-hushall/ med mobil slamavvattnare [bild] [bild] eller Miljöavloppet Maxi (SSB)? https://www.miljoavloppet.se/husagare/produktoversikt/ [bild]
0 svar · 2,1k läst
·
nino
nino: 30nåt finns, 32 kanske det är men man det är nog bara för synligt, man drar 50 oftast till handfat
15 svar · 4,5k läst
·
N
niklasco: Stort tack båda, jag kör på denna lösning!
4 svar · 2,5k läst
·
J
Jeppson: Tror denna passar bra till grävd brunn, hade sån i tidigare fritidshus.. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/hydroforpumpsanlaggningar/hydroforpump-001472/
7 svar · 5,0k läst
ådal
ådal: Jag hade nog kopplat på vattnet till både kall/varmvattenslangen. Lite osäker på hur blandaren beter sig ifall du bara kopplar den till kallvattnet.
6 svar · 6,1k läst
·
slacker
slacker: [citat] Ingen dum idé om det går!
14 svar · 7,3k läst
·
S
Skalman: Oj, det där ser ite roligt ut. Lödkolv-tenn, tejp, krympslang kan du glömma! Om det var jag skulle jag knacka ihop det som du skrev. Sedan etsa ytan med saltsyra, tvätta av å så skulle jag forma två "täcken"-lappar, av en bit kopparrör å se till så de passar perfekt på ytorna. Efter det skulle jag använda silverlod å gassvetsen. Detta förutsätter du har gassvets å kan hantera
1 svar · 1,7k läst
·
S
skyisthelimit: Jo, att den mäter förbrukning fattar jag såklart, men det finns ju också olika stora beroende på vilken kapacitet man har. Nu är väl qn2.5 det som de flesta har I enbostadshus och lite beroende på var jag läser så ska denna klara 2.5kbm/h eller 4kbm/h. Det jag inte fattar är just detta med kapaciteten? Är det någon begränsning utöver den begränsningen på anslutningarnas storlek
0 svar · 2,5k läst
F
Fixaren06: Från vattenanalysen är pH:t 6. Men vad jag förstår är utflödet därför på ett pH på 5,5? Så vi behöver ju ett filter ner till 5,5. Sedan är det väl bra med ett filter som även tar mangan och järn då även dessa var i överkant. Brunnsvattnet är ytligt taget, därför har det låg alkalinitet. Jag skickar rapport i detta inlägg.
10 svar · 3,3k läst
·
useless
useless: Hur långt sträcker sig VVC'n? Går den förbi alla tappställen, eller bara en liten bit på vägen?
7 svar · 2,2k läst
B
BSOD: Kan tycka att det hade varit snyggare att sätta dit en spilltratt med vattenlås på väggen istället. Jag hade även bilat upp golvet till där den ska vara, för att slippa utanpåliggande horisontella avloppsrör. https://rorfokus.se/produkt/spilltratt-med-vattenlas-40-mm/?gclid=CjwKCAiA4KaRBhBdEiwAZi1zzmUOxmcmWdoVW-R4PlJes92MkseEK_OWRQ8-JYVB3kzROLzWbZ-j9BoCf54QAvD_BwE
13 svar · 3,8k läst
·
C
carlfredrik: [citat] Absolut! Var först inne på en sådan (de är ju faktiskt fina också) men tänkte att eftersom vi ändå har ett rör indraget i huset från den brunnen kan vi ju lika gärna använda det. Skönt att kunna hålla sig inomhus om det är det klassiska pissvädret när elen går.
4 svar · 2,6k läst
Tompatell
Tompatell: [citat] [citat] Nu är jag kanske sen på bollen och problemet säkert löst, men för många år sen var jag inte riktigt uppmärksam när vi installerade vår bottenventil och överrinningsslang: satte också fast slangen i nippeln och det rann baklänges pga….nippeln var ju ingen nippel, utan helt tät. Som om man skulle behöva skära eller såga av den för att det skulle bli ett hål. Så
9 svar · 9,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.