Hej

Drar nya avloppsrör och blev lite osäker nu
Badrummet håller på att renoveras och golvet ska rivas så passar på att förbereda kommunalt VA
Idag går avloppen lite kors och tvärs under huset
Och nu drar jag ut alla rör på samma gavel på huset
Har sluten tank till toan och tidigare satt det 75mm rör
Sätter in 110 rör nu

Ska gräva mig in under huset och blev tveksam på hur mycket vinklar mm det kan vara för bra funktion.

Från anslutning toan rakt ner en bit.
Men sen?
Tänker 2 st 45 graders vinklar för att komma ut under huset sen 2 st vinklar till för att kunna sätta på röret ner mot tanken
Kommer det funka?

Sen fallet ner mot tanken?
Läser 1 cm per meter
Vad är spannet till max fungerande fall?
Funderar på hur mycket jag ska gräva till så fallet blir bra hela vägen.

Kommer en rörmokare som ska dra rören under golvet i veckan hoppas jag.
Jag drar rören på utsidan själv.

Och en fundering på avluftning
Hur lång bort från toastolen kan jag sätta avluftningen så den funkar tillfredsställande?
Från där röret kommer ut under huset tänkte jag sätta en gren ca 50 cm från husgrunden.
Funkar det tro?
Stor tack på förhand för tips och råd
En kort video och en bild ligger med

• Nygrävd grävning längs husvägg för förberedelse av kommunalt VA med synliga avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inget hur det går till med läggning på insidan mur, men på utsidan kör vi 45*2 vid behov. Lägg rör godkända för mark, typ från Uponor. Gråa rör är traditionellt sett ämnade för inomhusbruk. Skall det schaktas ny sträckning vid inkoppling på kommunal anläggning?

• Gilla
Knight
  • Laddar…
Oranga rör skall det vara i mark.

2x45 vid 90-böjar, alt. Lång 90-böj

hur långt från väggen sitter toan? Jag har en toa ca 3-4m före avluftad stam och det är inga problem.

Man hör att vätskan rinner ifrån skiten om rören sluttar för mycket, men min tomt är lång och jag har 110 rör säkert 20m i 30-graders lutning och jag har aldrig haft problem…..

• Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Oranga rör skall det vara i mark.

2x45 vid 90-böjar, alt. Lång 90-böj

hur långt från väggen sitter toan? Jag har en toa ca 3-4m före avluftad stam och det är inga problem.

Man hör att vätskan rinner ifrån skiten om rören sluttar för mycket, men min tomt är lång och jag har 110 rör säkert 20m i 30-graders lutning och jag har aldrig haft problem…..
Z Zorn skrev:
Jag vet inget hur det går till med läggning på insidan mur, men på utsidan kör vi 45*2 vid behov. Lägg rör godkända för mark, typ från Uponor. Gråa rör är traditionellt sett ämnade för inomhusbruk. Skall det schaktas ny sträckning vid inkoppling på kommunal anläggning?
Tack!

Kommunalt VA ligger några år framåt.
Så förbereder mest nu att avloppet kommer ut på samma gavel nära varandra.
Ett problem i taget..

Jag är inte helt säker på hus röris drar rören på insidan än. Golvet rivs imorgon.
De gråa ska ska vara klassade samma som de röda. Så det ska inte vara några problem.
Rörfirman sa att de flesta lägger röda utomhus så de syns mm

Under hus ut;
Rakt ner från toan
Sen blir det iaf en böj för att komma ut under muren. Sen blir det en böj för att komma åt rätt håll ner mot tanken
Lägger 2x45 i böjarna
Ska funka om jag förstår det rätt?
Lutningen
Så min lilla lutning kommer inte bli några problem låter det som
Det är inte många meter idag ner till tanken.
Avluftningen låter inte helt fel heller.

Har inte så bra koll på orange/gråa. Dels är det väl UV, men har fått för mig att oranga skall klara tryck bättre, typ om man kör över ett grunt lagt rör med ngn tyngre maskin.

• Gilla
svirrsvirr
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.