590 läst ·
2 svar
590 läst
2 svar
Sänkpump effekt med reservaggregat
Hej!
Jag har en sänkpump som enligt spelen har en effekt på 2200W Om jag ska driva pumpen med ett separat elverk (nödaggregat) - behöver jag för att allt ska fungera korrekt ett aggregat som klarar 2200W - vad händer om dess uteffekt endast är ca 1000W?
Jag har en sänkpump som enligt spelen har en effekt på 2200W Om jag ska driva pumpen med ett separat elverk (nödaggregat) - behöver jag för att allt ska fungera korrekt ett aggregat som klarar 2200W - vad händer om dess uteffekt endast är ca 1000W?
I korthet är det en dålig idé och det kommer inte att fungera. Första problemet är startströmmen. För det mesta behövs en generator med en betydligt högre effekt än pumpen för att orka driva den. Om elverket har inbyggt överbelastningsskydd och underspänningsskydd så kommer det att bryta strömmen ganska omedelbart när du försöker starta pumpen och belasta den. Om det är ett gammalt elverk som saknar sådana skydd så kommer det att gå ner i varv och leverera en för låg spänning och frekvens. Elverket drar bensin och saker blir varma. Men pumpen gör inte vad den skall och i värsta fall går något sönder.
Klicka här för att svara
