Hej!

Jag försöker koppla in en varmvattenberedare av märket Nibe modell EVH12-100/B.
Ingång för kallvatten samt utgång för varmvatten från beredaren är av dimension R20 (tror jag...) och rören som är i fastigheten, som jag vill koppla in till varmvattenberedaren är R15.

Då tänkte jag att jag köper två sådana:
https://www.jemfix.se/övergaangsnippel-r20-x-r15/8101/9015655/
Till min stora förvåning så passade de inte, men det var på håret. Tanken var ju att skruva den stora änden på varmvattenberedaren, sedan skulle jag kunna fästa mina R15 där. Alltså det konstiga var att det kändes som den skulle passa, men det gick inte riktigt att skruva på den, det var som om det var någon millimeter bara som skiljde.

Jag gick och bytte till följande:
https://www.jemfix.se/övergaangsnippel-r25-x-r15/8101/9015656/
Och då är de givetvis ALLDELES för stora. Så då undrar jag vad det är som försiggår här egentligen. Det finns ju inga andra förminskningsdimensioner att testa med, vad jag vet åtminstone. Är det någon specialgänga eller specialdimension på denna?

Det kanske är enkelt för någon att svara på. Jag har ju aldrig hållit på med VVS men har inte råd med en rörmokare så försöker koppla in detta själv.

Tack på förhand!

Några bilder på varmvattenberedaren, om det kan hjälpa till:
Närbild på en NIBE EVH varmvattenberedare med modell och teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingsventil med R20-gänga som ej matchar den mindre R15-röranslutningen.
Skapa konto
Anslutningar och rör på en Nibe varmvattenberedare mot en vägg.
Skapa konto

Mvh

Du måste köpa anslmutter och kona som här till ventilen ifråga. Eller så köpa en ny ventil helt och hållet. De brukar ju ha tveksam funktion ändå efter många år.
Muttrar på dylika klämringskopplingar kan ha vilken gänga som helst, de är ämnade att använda med de muttrar de har som sen ansluter till rör. Gängan är ej avsedd för någon annan slags anslutning som gängas på.

Krilleman
Det är ju en äldre LK540.

Köp två nya konor och två nya muttrar från Conex och du är klar för att dra vidare...

Ser ut som 22mm enligt mitt ögonmått.
Stämmer det?

PS, gängtape hör aldrig hemma på klmringskopplingar!

Tackar för era svar! Då förstår jag att jag ska ha två sk konor och två muttrar. Kan man tänka sig då att dessa är specifika för modellen av varmvattenberedare eller är det standardkomponenter?

Det stämmer att det är 22mm.

Men då skulle jag alltså kunna köpa 2 st av följande produkt:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...Yglih8W6LP3wrvn-oyCg1sT8PPLRkShEaApjrEALw_wcB

Och sedan så ska jag kunna koppla på ett R15-rör där efter konan då tänker jag. I så fall så tror jag att jag förstår hur jag ska göra. Och konan kanske man ska täta med lin eller kopparpasta då eftersom gängtejp inte ska vara där?

Hjärtligt tack för er hjälp!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.