Vatten & Avlopp
Tomtom79: Håller med, den modellen är bra! Har den i hela huset numera... HADE man kunnat få den som monterad inbyggd i badkaret också hade vi haft den där med. Tyvärr fick det bli en gustavsberg som inte är särskilt bra längre (efter 4 år). Lycka till!
alandteddy: Det som stör mig lite är att vi förklarade att långa duschar uppskattas och dom svor på att detta skulle räcka bra. Men dom kunde lika bra sagt direkt att vi behöver en extra vvb så skulle jag endå vart lika nöjd och betalat för den så alla i familjen hålls nöjda :crysmile:
Dilato: [citat] Kan vara så. Hela min källare med två golvbrunnar,en dusch och ett handfat är anslutet på ett rör som går ut i en stenkista/åker.Inget av detta är godkänt längre men jag använder knappt något av dessa. Detta är från 1965. Tvättmaskin och en diskho är anslutet på trekammarbrunn via lyftpump vid senare tillfälle. Antar att det kändes för dyrt att gräva upp och koppla
Byggsnyggen: [citat] Tack för bra svar! Det gäller en fastighet. Återkommer säkert med fler frågor framöver.
prototypen: Jag tycker du borde överväga att fortsätta byta gjutjärnsröret även under mark, dels kan det vara väldigt mycket gegamoja i röret och sedan kan det vara genomrostat. Sedan har du ett (kall)vattenrör i galvat järn under vasken, samma sak där, byt järnröret till plast eller koppar. Protte
prototypen: Har ställdonet det står LK på öppnat? Funkar rumstermostaten i det kalla rummet? Protte
wd41: Tack för alla tips! Det var sinnena som spelade mig ett spratt tror jag. Det luktade avlopp utomhus idag och då luktade det även i källaren Lurade mig själv då avloppet i källaren som luktade ligger nära där luft sugs in Dock skumt att det luktar i källaren och inte hemma Slutet gott
Robin Lindberg: Har alltid hört av rörmokare att det tätar med tiden..! ser ut som du fått tips ovan, hoppas du fått det tätt!
SnällKyckling: [citat] Okej, ska prata med rörmokaren imorgon. Högen med skyddsrör är dem som går till dusch, toalett, kommod och tvättmaskin. Dem är ju tänkta att vara kopplade till dessa v6 systemet som har utanpåliggande ventiler, men nu känns det helt jävla dumt att ha det så om det ändå kommer bli en skarv redan vid inkommande vatten och till den krävs en lucka med läckageindikering. Då
LaT: Du gör verkligen skäl för nicket Messerschmidt.
Skalman: Gått ett bra tag nu, min fråga måste vara ointressant kan tänka. Nån som vet alltså om klaffpumpen klarar den långa sträckan?
altaxis: [citat] Jag har en trekammarbrunn i betong du kan få om du gräver upp och hämtar den… inte mer än 8 år gammal. Koppplade in kommunalt avlopp nyligen…
Tovin: [citat] Det är en nyinstallation. Så just nu finns inget där förutom reglar. Ytskiktet ska bestå av fibo trespo våtrumsskivor. Reglarna kommer vara 70mm reglar. Väggen där varmvattenberedaren sitter är en yttervägg. Resten är innerväggar. Den är bara uppreglad.
Joukko: Det var ett tag sedan men jag har bytt ut backventilen vid luftinjektorn som ligger direkt efter pumpen och det gjorde susen. Jag får dra upp slangarna i brunnen senare i år och fixa backventilen på ejektorn också.
kikibjork: [bild] Plattan är inte gjuten än. Inkommande vatten/avlopp blir i badrumsdelen. Jag vill ha in vatten/avlopp till köksdelen. Gräva in i krypgrund eller på något sätt förlägga i plattan? Plattan kommer gjutas upp en bit mot befintlig vägg för att golvnivån ska bli lik den som finns idag. Kan man då ev borra genom väggen och dra VA där.
doubleH: När jag ställer ut vår sjövattenpump på våren så måste jag först fylla slangen mellan pumpen och bottenventilen (tar upp slangen ur sjön över vintern). Sen behöver även själva pumpen fyllas då den måste ha vatten i pumphuset för att börja suga/pumpa. Detta löser jag genom att trycka in vatten "bakvägen", dvs via vattenslangen som sitter på pumpens utgående anslutning.
Jagheterinteolof: Jag såg på monteringsanvisningen (i länken jag postade) att det är en grej jag inte har kollat, nämligen "Begränsa temperaturen". Den kanske är inställd fel? För att förtydliga: Jag har alltså "Justerat temperaturen" enligt anvisningen, men jag har alltså inte kollat den där lilla plastbiten så att den sitter och begränsar temperaturen. Men det förklarar ju inte att vattnet blivit
PelleLille: [citat] Hej! Hur slutade detta? Är det någonsin en god idé att på något sätt skapa luftflöde ut från trekammarbrunnen (och leda bort luften), för att på så sätt bli av med dålig luft inne i - och runtomkring - huset? Mvh, /Pelle
SnällKyckling: Hej Får alltid kloka idéer här. Har inkommande vatten i lägenheten från golvet så här. Har flyttat köket så dessa står nu i sovrummet och tar mycket synlig plats, dessutom sticker ut mycket från vägg. Tänkte ha garderober mot samma vägg men det går inte för lådorna kommer slå i rören. Får man flytta på ventilerna 20-30 cm till vänster/höger eller finns det någon snygg /
Xanthopteryx: [citat] Om ett företag klantar sig så skall företaget självklart lösa klanteriet. Svårare än så är det inte. Och det spelar ingen roll om du är egenföretagare eller anställd. Och det är inte hållbart att säga "Ja, vi klantade oss. Men vi kommer och fixar det någon gång om två månader när vi har tid eller lust".
Demmpa: Är man händig så bör man klara av att byta vattenutkastaren. Ja, det är de två skruvhålen i ytterkant på kortsidorna som håller utkastaren. Sen kan den sitta fast med silikon mot plåten. Jag hade börjat med att sätta två avstängningsventiler på kopparrören till utkastaren. Nackdelen med dessa dubbelutkastare är att de är inte självdränerande utan man måste själv aktivt
lostinsweden: [citat] Det skulle vara bättre med fixtur med tätskikt. https://www.bragross.se/geberit-wc-fixtur-duofix-tek-120
mogge_73: Visst är det konstigt! En billig ”grej” som löser allt ”krångligt” på ett mystiskt men ändå obegripligt tekniskt sätt. Dessutom med ett fantastiskt resultat. Ändå är det ingen som känner till det!? 500:- för två magneter, billigt? Nja! Tro kan försätta berg, men ingen magnet kan binda joner till sig. Internet är bra till många saker, men ibland skulle det vara önskvärt
foreman: Om det står vatten ända upp till kanten på brunnen är den felgjord. Brunnsbetäckningen ska alltid vara en bit ovanför markytan, och ända där uppe ska inte vattenytan vara.
Krilleman: Smuts i silen skulle kunna ge samma effekt. Dessutom är det oerhört enkelt att kontrollera...
Nisse Hult64: Har precis tillträtt ett relativt nytt hus som 2016 byggdes till och man flyttade då vattenrening och hydrofor in i huset. Egen brunn alltså. Det sitter ett J filter och en hydrofor. Det läcker lite i avloppet från filtret hela tiden. Det finns en bra felsökning från Filtrena på Youtube men det stämmer inte med hur vi har det. Det verkar som in och ut är omvända. Är det någon som
Krilleman: [citat] Ja faktiskt, helt rätt. (y) Fast dessa skarvkopplingar fanns ju långt före kravet med tät botten för diskbänksskåp som vi har idag...