Hej! Vi har haft en vattenskada i vårat garage, ett rör sprack så vattnet till garaget är numer avstängt. Problemet är att på utsidan av garaget har vi en trädgårdsslangvinda från Gardenia och vattnet till denna var således kopplat till rören som nu är avstängda.
Vi ska därför flytta på hela klumpen till utsidan av väggen på bostadshuset och där ska en rörmokare göra ett hål in i tvättstugan där han kopplar ett rör till slangen så att vi får vatten till den.
Nu till min fråga: Två personer har sagt till oss att vi måste köpa ny slangvinda för detta men jag förstår inte varför?
De säger att det är för att röret som var kopplat till den är kapad efter hur tjock väggen är som den sitter på det nuläget och att den nya platsen den ska sitta på är tjockare.
Men; det är väl bara röret då man måste köpa ny? Varför ska jag köpa även slang o hållare nytt när jag redan har det?
Vi tittade på en ny idag - en likadan, och i kartongen fanns bara det vi redan har, själva röret som dom menar är kapat säljs separat på VVS-hyllan.
Är det nåt vi missar??!
Det ska tilläggas att det finns inga människor i Sverige som är sämre på sånt här än vi, det är också därför vi blir så osäkra.
 
  • Trädgårdsslangvinda från Gardenia monterad på vit vägg med utdragen slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ansluter vindan till en utkastare. Den monteras av rörmokaren och följer inte med vindan.

Så nej, ni behöver inte köpa ny vinda om det inte är något annat fel på den.
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
tommib
De blandar ihop slangvindan med utkastaren.

Slangvindans anslutningsslang ser du där under den.
 
  • Gilla
Emilia1 och 1 till
  • Laddar…
T
Ny slangvinda: nej
Ny utkastare: ja
 
  • Gilla
Emilia1
  • Laddar…
E Emilia1 skrev:
Hej! Vi har haft en vattenskada i vårat garage, ett rör sprack så vattnet till garaget är numer avstängt. Problemet är att på utsidan av garaget har vi en trädgårdsslangvinda från Gardenia och vattnet till denna var således kopplat till rören som nu är avstängda.
Vi ska därför flytta på hela klumpen till utsidan av väggen på bostadshuset och där ska en rörmokare göra ett hål in i tvättstugan där han kopplar ett rör till slangen så att vi får vatten till den.
Nu till min fråga: Två personer har sagt till oss att vi måste köpa ny slangvinda för detta men jag förstår inte varför?
De säger att det är för att röret som var kopplat till den är kapad efter hur tjock väggen är som den sitter på det nuläget och att den nya platsen den ska sitta på är tjockare.
Men; det är väl bara röret då man måste köpa ny? Varför ska jag köpa även slang o hållare nytt när jag redan har det?
Vi tittade på en ny idag - en likadan, och i kartongen fanns bara det vi redan har, själva röret som dom menar är kapat säljs separat på VVS-hyllan.
Är det nåt vi missar??!
Det ska tilläggas att det finns inga människor i Sverige som är sämre på sånt här än vi, det är också därför vi blir så osäkra.
Du har fel. Det finns visst de som är sämre på sånt här. Förmodligen rätt många, men åtminstone det två personer du frågade.
 
  • Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
STORT TACK för hjälpen!! Då var det precis som vi trodde, att det bara är utkastaren vi måste byta. Skön känsla att ha rätt för en gångs skull. Tack alla Ni som svarat!
 
  • Gilla
Thullen och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.