Hej!

Kan en borrad brunn, 40 m, röra på sig? Som ni ser på bilderna har jorden runt brunnen flyttat på sig. Det har blivit mellanrum mellan brunn och jorden. Det ser även ut som att brunnen lutar mer nu än tidigare. Jag antar att man borrar lodrätt och inte snett. Är det ens möjligt att den rör på sig utan att någonting har gått sönder?

Vi har även fått extremt höga nivåer av salt i vattnet senaste året. Vet inte om det kan ha något samband?

Borrbrunnens lock som lutar lätt med mellanrum mellan brunn och jord runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårta att ta en bra bild på lutningen, men det syns tydligt IRL.

Borrad brunn med mellanrum mellan brunnsröret och omgivande jord, indikerar eventuell förskjutning.
Skapa konto

Närbild av en brunnskorts fot där jorden har flyttat sig och skapat ett mellanrum, vilket indikerar en lutning.
Skapa konto

Mellanrummet mellan jord och rör ser ut att kunna bero på att det är torrt i marken. I övrigt kan jag inte hjälpa dig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Karrock
Är det en jordbrunn/filterbrunn eller en bergbrunn?

Är den bergborrad så är den fastgjuten i berget, och kan kanske börja luta om det är tung trafik på ena sidan.

Saltinträngning kan förstås ske om ni är kustnära och pumpar mycket vatten.

Man borrar ofta med några procents lutning, så det har nog alltid sett ut så där utan att ni reflekterat över det.

Att marken spruckit upp beror på lerhaltig jord och torka.

Salt vatten i borrad brunn är däremot ett riktigt problem. Kan vara relikt grundvatten eller havsvatten som tränger in i brunnen. Det kräver reningsutrustning, dessvärre.

Har en brunn från mitten av 80-telet i fritidshuset som lutar på samma sätt. Jag misstänker i vårt fall att foderröret släppt från berget och börjat luta av marktrycket.

M Myckling skrev:
Har en brunn från mitten av 80-telet i fritidshuset som lutar på samma sätt. Jag misstänker i vårt fall att foderröret släppt från berget och börjat luta av marktrycket.
Vad stöder du de misstankarna på?

foreman foreman skrev:
Vad stöder du de misstankarna på?
På att vi verkar få in ytvatten på våren. Då är min tes att det läcker in mellan foderrör och berg.

Det händer ju emellanåt att foderrör blir otäta eller släpper från berget. Men då är det nog troligen dåligt gjort redan från början. Man brukar ju borra ner röret i berget omkring en meter samt gjuta runt omkring. Speciellt om foderröret är kort är det ännu viktigare att det är ordentligt tätat. Men lutningen är nog densamma som den alltid varit, jordtrycket påverkar inte röret på det sättet att det börjar luta. Med förbehåll ifall röret är extremt kort, typ endast till tjälfritt djup eller så.

För vidare info så lutar även mitt foderrör här hemma på samma sätt. Brunnsborrarna sa åt mig att de brukar "procenta lite", varför fick jag dock inget bra svar på. Tyckte det såg ganska fult ut med det lutande röret ovanför backen, så jag ställde dit en betongring och lade ett lock ovanpå.

Karrock
foreman foreman skrev:
För vidare info så lutar även mitt foderrör här hemma på samma sätt. Brunnsborrarna sa åt mig att de brukar "procenta lite", varför fick jag dock inget bra svar på. Tyckte det såg ganska fult ut med det lutande röret ovanför backen, så jag ställde dit en betongring och lade ett lock ovanpå.
"Grada" har jag hört, men inte procenta. Kanske lokala skillnader, här går lutningsmätarna i grader.

Foderröret ska vara minst sex meter, och minst 2m ned i fast berg om det ska uppfylla normbrunn 16.

• Gilla
foreman
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Foderröret ska vara minst sex meter, och minst 2m ned i fast berg om det ska uppfylla normbrunn 16.
Och då borde det inte börja luta, eller?

Fodringsrör, stålrör 9 m
Grus: 0-3 m
Trasigt berg: 3-7 m
Grått berg: 7-50 m

Händer det att det släpper i skarvarna på fodringsrör?

Redigerat:
Karrock Karrock skrev:
"Grada" har jag hört, men inte procenta. Kanske lokala skillnader, här går lutningsmätarna i grader.

Procenten har nog med Ahlsells prislista att göra :crysmile:

• Haha
MsTake
  • Laddar…
Karrock
R rsa skrev:
Och då borde det inte börja luta, eller?

Fodringsrör, stålrör 9 m
Grus: 0-3 m
Trasigt berg: 3-7 m
Grått berg: 7-50 m

Händer det att det släpper i skarvarna på fodringsrör?
Nej, det verkar lite konstigt. Skarvarna bör vara helsvetsade. Djupen verkar vara enligt normbrunn åtminstone.

foreman foreman skrev:
Man borrar ofta med några procents lutning, så det har nog alltid sett ut så där utan att ni reflekterat över det.
Även när man borrar för vatten?

Ja, åtminstone gjorde man så i mitt fall. Då jag frågade brunnsborraren om just detta, dvs varför, fick jag svaret att det är vanligt.

Ok. Man kanske inte orkar rikta riggen...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.