Hej.

Detta med egen brunn... Visst man slipper klorsmak men har bekymmer allt för ofta.

Har borrad brunn, 2 filter, micronizer, någon slags tank (hydrofor) direkt bakom den, sandfilter mot järn och mangan, radonett och hydropress...

Idag var jag tyvärr och pillade på denna hydrofor eller vad det nu är direkt efter förfiltren och luftinjektorn. Tryckte in piggen på vad som ska vara en vacuumventil. Såklar började den läka. Och inte nog med det så sprack plastanslutningen när jag skulle ta lös den. Satte dit en plugg nu så både vakuumventil och avluftning saknas.

Fick veta av en vän som anses kunnig i ämnet att det inte behövs varken vakuumventil eller automatisk avluftning men vill ändå dubbelkolla här vad ni säger.

Tömde hela tanken innan jag slog på pumpen och lät den återfyllas med micronizern inställd på 15⁰

Skulle detta funka eller har jag en potentiell bomb i källaren nu? Överflödig luft tycker man ju borde försvinna i radonetten oavsett men men..

Tacksam för svar.

• Vattenfiltreringssystem med filter, tank, rör och mätare i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hydrofor med en skadad plastanslutning ovanpå en vit tank med en varningsetikett.
    Skapa konto
  • Hydrofortank i källare med synlig mässingsventil och svart plastlock, omgivet av ledningar.
    Skapa konto
Ja just det. Den gråa manicken som var på toppen hade en flottör under sig..den är nu borta. Bara en plugg i toppen kvar

• Gul märkt PVC-rör med teknisk specifikation i oredigerad miljö.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.