Tänkte koppla in en vanlig trädgårdsslang till ett egenbyggt utekök gjort på en gammal kökblandare/diskbänk.

Jag lyckas dock inte hitta vad jag behöver för kopplingar för detta. Det kanske inte går att koppla en trädgårdslang till en sådan blandare (se bild).

finns det någon där ute som kan detta?:)

stort tack på förhand!

• Hand håller en äldre köksblandare med märket Alterna, rost och patina synliga, tänkt för att koppla till trädgårdsslang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en gammal diskbänk med kökblandare och kopplingar, installerad utomhus på en trädäck.
    Skapa konto
Jag har exakt samma problem. Kompletteringsfrågan är om vattnet kommer spruta ut ur övriga rör, så behöver dessa pluggas?

• Gilla
Ludohl
  • Laddar…
Bowser
Såhär löste jag det men kommer inte ihåg vad delarna va för något. Men det kanske hjälper lite:).
Har bara kallvatten.. därav ihopkopplat

• Hand håller en skiftnyckel som justerar en vattenanslutning under en diskho med synliga rör och ihopkopplingar.
    Skapa konto
  • Gilla
johram och 4 till
  • Laddar…
  • Gilla
Arresthlm
  • Laddar…
STORT tack för all hjälp! detta tog mig verkligen vidare med mitt projekt. Nu ska jag bara hitta en koppling för avloppet till en enkel slang som ska leda bort vattnet :)

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Någon som har förslag på en enkel/billig lösning för avloppet?
Jag antar att jag plockar bort vattenlåset och sedan fäster en slang direkt som leder bort vattnet?
Diametern på utloppet för "Y-kopplingen" är 1 1/2", eller ca. 3,8 cm.

Obs. uteköket kommer inte användas för att diska med miljöfarliga ämnen eller skölja ut massa ämnen etc.

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Ett alternativ är ju att leda ut det i en vattendunk eller tunna som ni sen kan använda för att vattna i trädgården

• Gilla
TantEva
  • Laddar…
L Ludohl skrev:
Någon som har förslag på en enkel/billig lösning för avloppet?
Jag antar att jag plockar bort vattenlåset och sedan fäster en slang direkt som leder bort vattnet?
Diametern på utloppet för "Y-kopplingen" är 1 1/2", eller ca. 3,8 cm.

Obs. uteköket kommer inte användas för att diska med miljöfarliga ämnen eller skölja ut massa ämnen etc.
Jag tror det enklaste är att behålla vattenlåset och allt och bara fortsätta med avlopps 50 delar, även om vattenlåset inte tillför något.
https://www.hornbach.se/shop/Rorboj-avloppsror-DN-50-87/266284/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Avloppsror-DN-50-Langd-100-cm/262942/artikel-detaljer.html

Kan vara lite bökigt att fortsätta ifrån något mellan vattenlåset och bottenventilerna, då det inte är någon standard som det är enkelt att fortsätta ifrån, så absolut enklast att bara kapa sista rörbiten där det passar och fortsätta, blir nog snyggare än flexibla slangar med (y)

• Gilla
Sissabissa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.