Hej!
Under min diskho ser det ut som på bilden, ett 60-skåp. Köket ska renoveras och jag vill flytta enhet med kran och ho ca 40 cm åt vänster, fortfarande i ett 60-skåp. Nya blandaren ska bara kräva ett hål i bänken, nuvarande har separata ingångar för kv och VV.
I skåpet till höger om detta skåp skall sitta integrerad diskmaskin.
Min största undran är om det blir knepigt på något sätt pga avloppet. Det sitter rakt ned under skåpet nu och kommer med nya varianten att hamna delvis under vaskskåpet och delvis under diskmaskinen. Knepigt eller nemas problemas?
Att lösa det med rören borde väl inte vara problem? I samband med det tänker jag att det skall sättas ballofixer också för det saknas ju nu. Samt att diskmaskinsavstängningen ska sitta i blandaren och inte med en kran under vask som nu.
Slutligen undrar jag vad ett sånt här jobb kan kosta att får gjort mellan tummen och pekfingret? Jag kommer få offert på det längre fram men vill gärna få en uppfattning ungefär hur många tusenlappar det kan handla om för att göra realistiska kalkyler.
Tack för att du läst ända hit och ha en fin dag!
Under min diskho ser det ut som på bilden, ett 60-skåp. Köket ska renoveras och jag vill flytta enhet med kran och ho ca 40 cm åt vänster, fortfarande i ett 60-skåp. Nya blandaren ska bara kräva ett hål i bänken, nuvarande har separata ingångar för kv och VV.
I skåpet till höger om detta skåp skall sitta integrerad diskmaskin.
Min största undran är om det blir knepigt på något sätt pga avloppet. Det sitter rakt ned under skåpet nu och kommer med nya varianten att hamna delvis under vaskskåpet och delvis under diskmaskinen. Knepigt eller nemas problemas?
Att lösa det med rören borde väl inte vara problem? I samband med det tänker jag att det skall sättas ballofixer också för det saknas ju nu. Samt att diskmaskinsavstängningen ska sitta i blandaren och inte med en kran under vask som nu.
Slutligen undrar jag vad ett sånt här jobb kan kosta att får gjort mellan tummen och pekfingret? Jag kommer få offert på det längre fram men vill gärna få en uppfattning ungefär hur många tusenlappar det kan handla om för att göra realistiska kalkyler.
Tack för att du läst ända hit och ha en fin dag!
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 546 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 546 inlägg
Du kan inte ha avloppet under diskmaskinen, för trångt. I övrigt spelar det ingen roll, avloppsrör går att bygga på precis som du vill ha dem. Tänk på fallet bara.
Samma sak med rör för vatten.
Edit: Ja, sätt ballofixer, man ska kunna stänga av vid behov. Vad gäller kostnad så vet jag inte riktigt varför du ska leja ut detta, busenkelt jobb.
Edit: Ja, sätt ballofixer, man ska kunna stänga av vid behov. Vad gäller kostnad så vet jag inte riktigt varför du ska leja ut detta, busenkelt jobb.
Allt är lätt för den som kan det! Jag kan massa annat men inte just detta men då kan jag kanske utgå ifrån att det inte kostar jättemycket. I alla fall om busenkelt = ganska snabbt gjort.Düsseldorff skrev:Du kan inte ha avloppet under diskmaskinen, för trångt. I övrigt spelar det ingen roll, avloppsrör går att bygga på precis som du vill ha dem. Tänk på fallet bara.
Får fundera ett varv till på placeringen av diskmaskinen då. Kan ev byta plats på den och en 40-sektion. Förstod jag dig rätt om det är lugnt med andra skåp/lås sektioner, bara inte diskmaskinen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 294 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 294 inlägg
Ikea har ju väldigt lågt under underskåpen numera, bara 8 cm, och då kan det vara svårt att få plats med en vinkel på avloppsröret. Det finns däremot många köksleverantörer som har kring 15 cm sockelhöjd. Din köksleverantör borde kunna hjälpa dig med att få till en fungerande lösning.
Ja det är konstigt tycker jag med IKEAS ben, hur tänkte de där? Det går kanske att få ut någon centimeter till då de är ställbara men det är ju inte mycket. Det är ju vanligt med högre arbetsbänkar idag så man tycker de skulle kunna ha en mera anpassningsbar variant. Jag är själv över 180, och sonen över 190, så jag vill ju gärna ha lite högre bänk. Köket kommer byggas med IKEA-stommar men kanske kan man hitta använda andra ben...BirgitS skrev:
Vinkeln på avloppsröret blir dock inget problem oavsett - jag får anpassa min ritning helt enkelt. Kökets layout är i grunden bra så att göra större ingrepp för att helt flytta om saker känns onödigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 294 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 294 inlägg
Jag har sett i andra trådar förslag om att byta ut Ikeas ben mot högre möbelben just för att man vill ha bänkytan högre upp.K Kaelli72 skrev:
Med högre ben borde du kunna ha en vinkel på avloppsröret så att det hamnar vid väggen och där är det rätt mycket plats när det gäller Ikeas stommar/lådor. Det borde alltså gå att ha ett vanligt skåp ovanför avloppsröret då.
Det stora problemet var att jag ville placera diskmaskinen så att den hamnade ganska precis över avloppet, och det gick ju inte. Byta plats på enheter var heller inte någon ide men jag tror jag hittat en bra lösning nu där jag tar ett 80-skåp under vasken istället för 60. Då hamnar avloppet under det skåpet samtidigt som diskmaskinen flyttas så långt till vänster som går.BirgitS skrev:Jag har sett i andra trådar förslag om att byta ut Ikeas ben mot högre möbelben just för att man vill ha bänkytan högre upp.
Med högre ben borde du kunna ha en vinkel på avloppsröret så att det hamnar vid väggen och där är det rätt mycket plats när det gäller Ikeas stommar/lådor. Det borde alltså gå att ha ett vanligt skåp ovanför avloppsröret då.
Sen placeras även 60-hällen i ett 80-skåp intill, och överskåpen har jag då fått ihop så att endast två behöver anpassas för att dölja fläktslangen, vars utlopp är den andra fasta parameter jag haft att förhålla mig till.
Tack snälla för att du engagerar dig!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 601 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 601 inlägg
- 16mm är en gammal dimension som inte "byggladorna" med helgöppet har i sitt sortiment.
- Det ser ut att sitta gamla äldre securex-kopplingar.
- Majoriteten av dessa installationer med helbockade kopparrör upp till 160cc är 16mm.
Men lättast att få svar är att du tar fram skjutmåttet och mäter ytterdiametern!